Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Varvräknare?
*Berggren
inlägg 11 Nov 2012, 23:58
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 7
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298



Hejsan.
Jag har nyligen blivit med racebuss/husbuss och i den funkar inte varvräknaren.
Är det nån i detta eminenta forum som vet vart den är inkopplad på en Volvo B58-60 årsmodell -72?
Undrar även om nån vet vart jag kan få tag på det främre knutkorset till fläktaxeln?

Tack på förhand Peter Berggren
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Berggren
inlägg 14 Nov 2012, 19:20
Inlägg #2


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 7
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298



Så där ja, då har jag felsökt. Började bakom mätaren och märkte att det inte fanns nån kräm i pluskabeln och att jorden var dålig. Drog nya kablar och glad i hågen startade jag bussen för att få se mätaren röra sig. Men icke, inte ens ett litet ryck i mätarnålen cry.gif Kollade så att kablarna var hela från givaren och fram, och det var inga problem. Mätte då på givaren för där ska man ju tydligen ha ett visst motstånd, men det är helt tomt. Enligt felsökningsbilden ovan är givaren nån form av spole så jag misstänker att lindningen i den har gått av angry.gif

Är det nån som har en givare som ligger och skräpar?

//Peter
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 24 Nov 2012, 19:09
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(*Berggren @ 14 Nov 2012, 18:20 ) *

Mätte då på givaren för där ska man ju tydligen ha ett visst motstånd, men det är helt tomt. Enligt felsökningsbilden ovan är givaren nån form av spole så jag misstänker att lindningen i den har gått av angry.gif



//Peter


Hej Peter!

Jag är nog den siste som borde svara men jag kan ju spekulera lite...

Spolens motstånd (240 Ohm) kanske ändras beroende på
om givaren står mitt för en tand på kugghjulet innanför eller inte?
Jag skulle ta ur givaren eller försöka ändra läget lite på motor och kugghjul för att se om det blir någon skillnad...
Det kanske är lite långsökt och förmodligen helt fel?
Resistansen i spolen är antagligen densamma hela tiden om givaren är hel...

Någonstans läste jag att givarens spets kan kladda igen
och då inte reagera på kuggarna som susar förbi innanför?

Ny givare har jag tyvärr inte något tips om.

Lycka till
Börje action-smiley-030.gif

CITAT(Jonas HBV 152 @ 24 Nov 2012, 12:57 ) *

Vilken lyx att ha varvräknare!:-)



Jag tror att det är en stor skillnad på när man skall betrakta varvräknare som lyx eller inte.

Har man motorn som reskamrat jämte sig i fram sÃ¥ är det en sak laugh.gif , men har man â€svansmotor†eller â€pannkaka†sÃ¥ är det en helt annan sak…

Jag saknade varvräknare fruktansvärt mycket när den var ur spel ett tag och såg det inte som lyx! Jag fick öppna chaufförsfönstret och hänga ut örat och via ljudet från avgasröret få kontakt med motorn längre bak i bussen... laugh.gif

Nä allvarligt, jag har en â€pannkaka†under ett välisolerat golv och man hör förstÃ¥s motorn (om än svagt..) - men jag tycker att det är lätt gjort att man ständigt övervarvar pÃ¥ varje växel helt i onödan utan varvräknare.

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 13th August 2025 - 10:02
Designed from: InfinityStyles.com