![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Berggren |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 7 Registrerad: 23-October 12 Medlemsnummer: 2298 ![]() |
Hejsan.
Jag har nyligen blivit med racebuss/husbuss och i den funkar inte varvräknaren. Är det nån i detta eminenta forum som vet vart den är inkopplad på en Volvo B58-60 årsmodell -72? Undrar även om nån vet vart jag kan få tag på det främre knutkorset till fläktaxeln? Tack på förhand Peter Berggren |
![]() ![]() |
*Berggren |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 7 Registrerad: 23-October 12 Medlemsnummer: 2298 ![]() |
Så där ja, då har jag felsökt. Började bakom mätaren och märkte att det inte fanns nån kräm i pluskabeln och att jorden var dålig. Drog nya kablar och glad i hågen startade jag bussen för att få se mätaren röra sig. Men icke, inte ens ett litet ryck i mätarnålen
![]() ![]() Är det nån som har en givare som ligger och skräpar? //Peter |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Mätte dÃ¥ pÃ¥ givaren för där ska man ju tydligen ha ett visst motstÃ¥nd, men det är helt tomt. Enligt felsökningsbilden ovan är givaren nÃ¥n form av spole sÃ¥ jag misstänker att lindningen i den har gÃ¥tt av ![]() //Peter Hej Peter! Jag är nog den siste som borde svara men jag kan ju spekulera lite... Spolens motstÃ¥nd (240 Ohm) kanske ändras beroende pÃ¥ om givaren stÃ¥r mitt för en tand pÃ¥ kugghjulet innanför eller inte? Jag skulle ta ur givaren eller försöka ändra läget lite pÃ¥ motor och kugghjul för att se om det blir nÃ¥gon skillnad... Det kanske är lite lÃ¥ngsökt och förmodligen helt fel? Resistansen i spolen är antagligen densamma hela tiden om givaren är hel... NÃ¥gonstans läste jag att givarens spets kan kladda igen och dÃ¥ inte reagera pÃ¥ kuggarna som susar förbi innanför? Ny givare har jag tyvärr inte nÃ¥got tips om. Lycka till Börje ![]() Vilken lyx att ha varvräknare!:-) Jag tror att det är en stor skillnad pÃ¥ när man skall betrakta varvräknare som lyx eller inte. Har man motorn som reskamrat jämte sig i fram sÃ¥ är det en sak ![]() Jag saknade varvräknare fruktansvärt mycket när den var ur spel ett tag och sÃ¥g det inte som lyx! Jag fick öppna chaufförsfönstret och hänga ut örat och via ljudet frÃ¥n avgasröret fÃ¥ kontakt med motorn längre bak i bussen... ![]() Nä allvarligt, jag har en â€pannkaka†under ett välisolerat golv och man hör förstÃ¥s motorn (om än svagt..) - men jag tycker att det är lätt gjort att man ständigt övervarvar pÃ¥ varje växel helt i onödan utan varvräknare. Vi ses Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 13th August 2025 - 10:02 |
Designed from: ![]() |