Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Kamin, Ska ha en kamin i bussen
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 18 Nov 2012, 20:46
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Frćn: SkĂ„ne/NĂ€sum
Medlemsnummer: 1853



hejsan pÄ er jag har planer pÄ att bygga in en vedkamin i min buss Àr ute efter bra tips vad man bör tÀnka pÄ? osv...

mvh

Martti
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Hasse HBV 253
inlägg 20 Nov 2012, 10:38
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Jag valde att bygga med minaritskivor som Àr eldfasta och Àr fukttÄliga. UtapÄ klÀdde jag med karosseriplÄt frÄn Biltema och pÄ de mest utsatta stÀllena blev det distanser och en extraplÄt sÄ det blev en luftspalt mellan brÀnnbart och plÄt.

Rökröret blev ett dubbelvÀggigt flexirör men har funderingar pÄ att testa ett enkelvÀggigt plÄtrör för att fÄ tillgÄng till mer strÄlningsvÀrme. Genomföringen i tak Àr isolerad.
Som Göran skriver sÄ kan man hitta en del matnyttigt om kaminer, bl.a. sÄ har jag en lite nÀrmare beskrivning om hur jag har gjort.

Jag har hÀngt yllefiltar för vindruta och enkelglasade fönster och har Àven en "luftsluss" med yllefiltar in mot bodelen. Lite budgetlösning men jag tycker att det funkar tillfredstÀllande.

Om du ska anvÀnda bussen Äret runt sÄ Àr mitt tips att ha/skaffa saker som Àr "multifunktionella", jag utgÄr ifrÄn att du inte alltid har tillgÄng till ström utifrÄn utan att det kommer att fricampas en del.
NÀr jag vÀrmer upp min buss med vedspisen sÄ stÄr det alltid en stor gjutjÀrnskastrull med vatten pÄ för uppvÀrmning. NÀr vattnet Àr varmt Äker det ner i en termos, tanken Àr att ta tillvara pÄ den energi man har tillgÀnglig och planera in disk/tvÀtt osv till rÀtt tillfÀlle för att inte slösa tid eller energi i onödan. Vad jag vet saknar Vikingkaminerna kokplatta och Àr sÄledes enbart en vÀrmekÀlla, vilket jag personligen ser som ett minus.

Jag bor i bussen ungeför 80% av tiden och kan konstatera att det finns lite saker att fundera pÄ. En kamin eller spis mÄste du troligtvis mata under natten för att du ska ha drÀglig temperatur pÄ morgonen, den hÄller heller inte vÀrmen om du Àr borta ett par dagar, skitjobbigt och besvÀrligt om det Àr mÄnga minusgrader. Bussar kyls ut fort och det Àr inte alltid du kan elda dÀr du stÄr, jag tror att det Àr nödvÀndigt att komplettera med ytterligare en vÀrmekÀlla.

Jag har skaffat en dieselkamin av mÀrket Refleks, en kamin som funkar utan el och som kan stÄ och gÄ nÀr du inte Àr dÀr. Den har Àven en slinga sÄ att jag kan koppla den till mina radiatorer och en kokplatta sÄ jag kan laga mat. Hur bra det blir ÄterstÄr att se.

Mvh Hasse
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Martti o Marianne HBV 274
inlägg 21 Nov 2012, 20:17
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 89
Registrerad: 6-February 11
Frćn: SkĂ„ne/NĂ€sum
Medlemsnummer: 1853



CITAT(Hasse HBV 253 @ 20 Nov 2012, 09:38 ) *

Jag valde att bygga med minaritskivor som Àr eldfasta och Àr fukttÄliga. UtapÄ klÀdde jag med karosseriplÄt frÄn Biltema och pÄ de mest utsatta stÀllena blev det distanser och en extraplÄt sÄ det blev en luftspalt mellan brÀnnbart och plÄt.

Rökröret blev ett dubbelvÀggigt flexirör men har funderingar pÄ att testa ett enkelvÀggigt plÄtrör för att fÄ tillgÄng till mer strÄlningsvÀrme. Genomföringen i tak Àr isolerad.
Som Göran skriver sÄ kan man hitta en del matnyttigt om kaminer, bl.a. sÄ har jag en lite nÀrmare beskrivning om hur jag har gjort.

Jag har hÀngt yllefiltar för vindruta och enkelglasade fönster och har Àven en "luftsluss" med yllefiltar in mot bodelen. Lite budgetlösning men jag tycker att det funkar tillfredstÀllande.

Om du ska anvÀnda bussen Äret runt sÄ Àr mitt tips att ha/skaffa saker som Àr "multifunktionella", jag utgÄr ifrÄn att du inte alltid har tillgÄng till ström utifrÄn utan att det kommer att fricampas en del.
NÀr jag vÀrmer upp min buss med vedspisen sÄ stÄr det alltid en stor gjutjÀrnskastrull med vatten pÄ för uppvÀrmning. NÀr vattnet Àr varmt Äker det ner i en termos, tanken Àr att ta tillvara pÄ den energi man har tillgÀnglig och planera in disk/tvÀtt osv till rÀtt tillfÀlle för att inte slösa tid eller energi i onödan. Vad jag vet saknar Vikingkaminerna kokplatta och Àr sÄledes enbart en vÀrmekÀlla, vilket jag personligen ser som ett minus.

Jag bor i bussen ungeför 80% av tiden och kan konstatera att det finns lite saker att fundera pÄ. En kamin eller spis mÄste du troligtvis mata under natten för att du ska ha drÀglig temperatur pÄ morgonen, den hÄller heller inte vÀrmen om du Àr borta ett par dagar, skitjobbigt och besvÀrligt om det Àr mÄnga minusgrader. Bussar kyls ut fort och det Àr inte alltid du kan elda dÀr du stÄr, jag tror att det Àr nödvÀndigt att komplettera med ytterligare en vÀrmekÀlla.

Jag har skaffat en dieselkamin av mÀrket Refleks, en kamin som funkar utan el och som kan stÄ och gÄ nÀr du inte Àr dÀr. Den har Àven en slinga sÄ att jag kan koppla den till mina radiatorer och en kokplatta sÄ jag kan laga mat. Hur bra det blir ÄterstÄr att se.

Mvh Hasse

Tack Hasse för tipsen biggrin.gif Ska inhandla lite rökrör Ä grejer i helgen har Àven börjat Ä fundera pÄ nÄn typ av disel kamin verkar ju vettigt men det fÄr bli lite lÀngre fram det. Hur tÀttar man bÀst rökröret som gÄr ut via taket? ( Har ett halvrunt tak )Har fösköt Ä kolla pÄ lite bilder hÀr pÄ det hÀr pÄ forumet men det verkar som endel bilder har fallit ur...

MVH

Martti
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
*MarttiAikio   Kamin   18 Nov 2012, 20:46
Hasse HBV 253   Följa riktlinjerna för sĂ€kerhetsavstĂ„nd till b...   19 Nov 2012, 10:34
*MarttiAikio   Följa riktlinjerna för sĂ€kerhetsavstĂ„nd till ...   19 Nov 2012, 18:38
Göran HBV 222   Det har skrivits ganska mycket om detta, sök exem...   19 Nov 2012, 22:02
*MarttiAikio   Det har skrivits ganska mycket om detta, sök exe...   19 Nov 2012, 23:28
Hasse HBV 253   Jag valde att bygga med minaritskivor som Ă€r eldf...   20 Nov 2012, 10:38
*MarttiAikio   Jag valde att bygga med minaritskivor som Ă€r eld...   21 Nov 2012, 20:17
Hasse HBV 253   Jag sĂ„gade upp ett hĂ„l som var nĂ€ra nog sugpass...   24 Nov 2012, 11:41
*MarttiAikio   har du med kört 3/5 tum avgasrör frĂ„n typ bilte...   18 Jan 2013, 20:17
Hasse HBV 253   Jag mĂ„ste nog erkĂ€nna att jag köttade upp ett h...   19 Jan 2013, 12:06
*MarttiAikio   ska med ta Ă„ "kötta" upp ett rejĂ€lt h...   25 Jan 2013, 20:19
Svea HBV77   Vi kör med avgasrör ala Mekonomen :lol: Men vi...   25 Jan 2013, 22:03
*MarttiAikio   hmmm pelletskamin lĂ„ter toppen ju...skulle kanske...   26 Jan 2013, 18:44
Svea HBV77   Pellets gĂ„r ju ocksĂ„ att fĂ„ tag pĂ„ lite övera...   26 Jan 2013, 19:25
*MarttiAikio   Ok ny pratar du om bra saker vad kostar en pellets...   26 Jan 2013, 19:37
*Daniel   Bildbevis ! :wub:   26 Jan 2013, 22:29
*MarttiAikio   Bildbevis ! :wub: Ja bild bevis vore bra :...   26 Jan 2013, 23:27
Svea HBV77   Okay, sĂ„ hĂ€r kan det se ut nĂ€r vi sitter dĂ€r o...   28 Jan 2013, 20:00
Martti o Marianne HBV 274   Okay, sĂ„ hĂ€r kan det se ut nĂ€r vi sitter dĂ€r ...   29 Jan 2013, 21:19
Hasse HBV 253   HallĂ„ Martti! Hur har det gĂ„tt med ditt kam...   26 Apr 2013, 11:18
Martti o Marianne HBV 274   HallĂ„ Martti! Hur har det gĂ„tt med ditt ka...   26 Apr 2013, 16:24
Hasse HBV 253   Asch da, men ibland blir det ju sĂ„ att man inte o...   26 Apr 2013, 23:47
Martti o Marianne HBV 274   jo hasse jag vet exakt vad det Ă€r för fĂ„glar so...   27 Apr 2013, 21:54
Martti o Marianne HBV 274   för Ă„terkomma till buss bygget har bestĂ€mt Ă„ h...   27 Apr 2013, 22:36


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th September 2024 - 17:32
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience