Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| *Berggren | 
			
			   11 Nov 2012, 23:58 
			
				 Inlägg
					#1				
			 
		 | 
	
| 
        	
        		 Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 7 Registrerad: 23-October 12 Medlemsnummer: 2298  | 
       
			
			 Hejsan. 
			
			
					
		Jag har nyligen blivit med racebuss/husbuss och i den funkar inte varvräknaren. Är det nån i detta eminenta forum som vet vart den är inkopplad på en Volvo B58-60 årsmodell -72? Undrar även om nån vet vart jag kan få tag på det främre knutkorset till fläktaxeln? Tack på förhand Peter Berggren  | 
	
![]() ![]()  | 
	
| Börje HBV216 | 
			
			   12 Nov 2012, 12:40 
			
				 Inlägg
					#2				
			 
		 | 
	
        	
        		![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138  | 
       
			
			 Hej Peter! 
			
			
					
		Jag hade för ett halvår sedan problem med varvräknaren och har också en Volvo B58 och samma årsmodell som du. Mätaren gick hackigt för att sen lägga av helt. Näst gång jag startade bussen kunde den fungera igen. Jag började felsöka vid givaren som sitter på transmissionskåpan över kugghjulet som driver axeln till insprutningspumpen.Givaren sitter vid röda pilarna. ![]() ![]() ![]() Det ser ju lite annorlunda ut hos mig eftersom den är ombyggd genom att jag har en 12v och en 24v generator monterade ovanpå motorn enligt bilderna. Fläktaxel-paketet är borttaget och ersatt av en elektrisk fläkt som styrs av en termostat. Så kan man också lösa problem med knutkors och en fördel med det förutom att det blir tystare är att det alltid är full fart på fläkten (när den behövs) oavsett varvtal på motorn. ![]() Det var ett sidospår… Jag hittade i mitt fall inget fel på givaren utan gick vidare till instrumentbrädan. Jag vet inte om det går att läsa bifogade bild från verkstadshandboken(vi kan ju inte lägga upp så stora filer på forumet) men där står att en felkälla kan vara kabeln från varvräknar-instrumentet till jord via lufttrycksmätaren. ![]() Jag hittade inget konkret fel som avbrott i kabel eller lös kabelsko. Men efter att jag tagit bort kablarna och bytt några kabelskor så har mätaren nu gått i ett halvår. Det var vid tryckluftsinstrumentet som det såg lite skumt ut vid en anslutning. Det känns ju lite långsökt att man lagar varvräknaren med kabelsko vid tryckluftsmätaren! Det är irriterande när man inte hittar ett konkret fel men jag får tro på att det var ett klassiskt jordfel… JAG SKA PASSA PÅ ETT GE DIG ETT JÄTTEBRA TIPS. Köp Janne Jerpdals verkstadshandbok med reservdelskatalog till Volvo B58, Volvo original, som han har scannat och samlat på en CD och säljer för några hundralappar! Hög kvalitet och överskådligt. Jannes mailadress: jan.jerpdal@ telia.com Lycka till med felsökningen! Börje  | 
	
 *Berggren   Varvräknare?    11 Nov 2012, 23:58 
 
 *Michael   Jag har nyligen fÃ¥tt bakre delen av min fläktkar...    12 Nov 2012, 11:12 
 
 *Berggren   Tack sÃ¥ mycket för svaren.
Nu när jag vet vart ...    13 Nov 2012, 21:24 
 
 RICKARD/ULLRICK HBV74   Och när man fÃ¥r nÃ¥t att funka utan att veta hur...    13 Nov 2012, 21:43 
 
 *Berggren   
Och när man fÃ¥r nÃ¥t att funka utan att veta hu...    13 Nov 2012, 23:05 
 
 *Berggren   SÃ¥ där ja, dÃ¥ har jag felsökt. Började bakom ...    14 Nov 2012, 19:20 
 
 Börje HBV216   
 Mätte dÃ¥ pÃ¥ givaren för där ska man ju tydl...    24 Nov 2012, 19:09 
 
 *Berggren   
Hej Peter!
Spolens motstÃ¥nd (240 Ohm) k...    25 Nov 2012, 16:19 
 
 Jonas HBV 152   Vilken lyx att ha varvräknare!:-)    24 Nov 2012, 13:57 
 
 Tommy HBV 1   HÃ¥ller med Jonas man kör pÃ¥ känn?
Men vi sitte...    25 Nov 2012, 00:09 ![]() ![]()  | 
	
| Lo-Fi version | Tid: 4th November 2025 - 03:28 | 
| Designed from:  |