Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Varvräknare?
*Berggren
inlägg 11 Nov 2012, 23:58
Inlägg #1

Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-October 12
Medlemsnummer: 2298

Hejsan.
Jag har nyligen blivit med racebuss/husbuss och i den funkar inte varvräknaren.
Är det nån i detta eminenta forum som vet vart den är inkopplad på en Volvo B58-60 årsmodell -72?
Undrar även om nån vet vart jag kan få tag på det främre knutkorset till fläktaxeln?

Tack på förhand Peter Berggren
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Börje HBV216
inlägg 12 Nov 2012, 12:40
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138

Hej Peter!

Jag hade för ett halvår sedan problem med varvräknaren och har också en Volvo B58 och samma årsmodell som du. Mätaren gick hackigt för att sen lägga av helt. Näst gång jag startade bussen kunde den fungera igen.

Jag började felsöka vid givaren som sitter på transmissionskåpan
över kugghjulet som driver axeln till insprutningspumpen.Givaren sitter vid röda pilarna.

Bifogad bildBifogad bildBifogad bild

Det ser ju lite annorlunda ut hos mig eftersom den är ombyggd genom att jag har en 12v och en 24v generator monterade ovanpå motorn enligt bilderna.

Fläktaxel-paketet är borttaget och ersatt av en elektrisk fläkt som styrs av en termostat. Så kan man också lösa problem med knutkors och en fördel med det förutom att det blir tystare är att det alltid är full fart på fläkten (när den behövs) oavsett varvtal på motorn.

Bifogad bild

Det var ett sidospår…

Jag hittade i mitt fall inget fel på givaren utan gick vidare till instrumentbrädan.
Jag vet inte om det går att läsa bifogade bild från verkstadshandboken(vi kan ju inte lägga upp så stora filer på forumet) men där står att en felkälla kan vara kabeln från varvräknar-instrumentet till jord via lufttrycksmätaren.
Bifogad bild
Jag hittade inget konkret fel som avbrott i kabel eller lös kabelsko. Men efter att jag tagit bort kablarna och bytt några kabelskor så har mätaren nu gått i ett halvår.
Det var vid tryckluftsinstrumentet som det såg lite skumt ut vid
en anslutning. Det känns ju lite långsökt att man lagar varvräknaren med kabelsko vid tryckluftsmätaren! Det är irriterande när man inte hittar ett konkret fel men jag får tro på att det var ett klassiskt jordfel…

JAG SKA PASSA PÅ ETT GE DIG ETT JÄTTEBRA TIPS.
Köp Janne Jerpdals verkstadshandbok med reservdelskatalog till Volvo B58, Volvo original, som han har scannat och samlat på en CD och säljer för några hundralappar! Hög kvalitet och överskådligt.
Jannes mailadress: jan.jerpdal@ telia.com

Lycka till med felsökningen!

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 13th August 2025 - 10:08
Designed from: InfinityStyles.com