Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Tryckluftsproblem B10M-65, Fyrkretsventilen?
*TomasP
inlägg 25 Sep 2012, 16:18
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 5
Registrerad: 24-September 12
Medlemsnummer: 2289



Hej!
Har ett lite märkligt problem på min buss.
Jag har efter ca 5-6 min fullt systemtryck (ca 8 bar) och fyllda bälgar. Om jag då bromsar ur systemet ner till varningslampan tänds (4,5 bar) så tömmer den även bälgarna fram!
Jag kan tom se hur den sjunker stegvis för varje pedaltryck.
Sedan tar det således ytterligare 4-5 min tills jag får upp trycket igen och blåst upp bälgarna fram.
SBP var inte så imponerad av detta då den tappar tycket snabbt vid upprepade bromsningar och tar lång tid på sig att bygga upp igen iom deras småduttande på pedalen inne i hallen...

Misstänker att den inte ska tömma bälgarna vid bromsning och att det kan såklart påverka återfyllningstiden då den ska fylla dessa om och om igen + bromstankarna?!

Kan det vara 4-krets skyddsventilen som spökar? Jag hade isär den i våras då den var totalt igenärgad och jag inte fick upp ngt tryck alls i systemet efter våttanken.

Att tilläggas kan att vid normal körning funkar allt bra och den ligger på ca 8-9 bar i systemet...

mvh

Tomas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Conny
inlägg 2 Oct 2012, 12:47
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Kapar tråden lite då jag hr några funderingar ang. detta. När systemet tappat allt tryck (tar drygt ett dygn för min) har då även trycket till fjädringen försvunnit?

1. Är det bara fram som det är luftfjädring? eller även bak?
2. Där måste väl även vara bladfjädrar eller nåt annat som backar upp om luftsystemet inte funkar.

Hörde vid ett tillfälle att det pös mer än normalt och det kom innanför och framför trycktankarna och då tömdes systemet på nån timme och den sjönk även ihop där fram. Har kört bussen efter detta och då har jag inte hört detta onormal pys och den har inte tappat trycket så fort.

3.Är det denna fyrkrestskyddsventil som börjar ge upp?


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*TomasP
inlägg 3 Oct 2012, 10:45
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 5
Registrerad: 24-September 12
Medlemsnummer: 2289



CITAT(*Conny @ 2 Oct 2012, 12:47 ) *


1. Är det bara fram som det är luftfjädring? eller även bak?
2. Där måste väl även vara bladfjädrar eller nåt annat som backar upp om luftsystemet inte funkar.



Antar att alla b10m-chassin är relativt lika?!
I annat fall kan jag bara svara för hur det är på min buss...

1. Fram & Bak! 2 bälgar (H+V) på framaxeln. 4 bälgar H/V-Främre/Bakre på bakaxeln.
2. Inga bladfjädrar men dock genomslagsgummin inne i bälgarna som bär upp axlarna när bälgarna är tomma.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 7th August 2025 - 10:05
Designed from: InfinityStyles.com