![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*TomasP |
![]()
Inlägg
#1
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
Hej!
Har ett lite märkligt problem på min buss. Jag har efter ca 5-6 min fullt systemtryck (ca 8 bar) och fyllda bälgar. Om jag då bromsar ur systemet ner till varningslampan tänds (4,5 bar) så tömmer den även bälgarna fram! Jag kan tom se hur den sjunker stegvis för varje pedaltryck. Sedan tar det således ytterligare 4-5 min tills jag får upp trycket igen och blåst upp bälgarna fram. SBP var inte så imponerad av detta då den tappar tycket snabbt vid upprepade bromsningar och tar lång tid på sig att bygga upp igen iom deras småduttande på pedalen inne i hallen... Misstänker att den inte ska tömma bälgarna vid bromsning och att det kan såklart påverka återfyllningstiden då den ska fylla dessa om och om igen + bromstankarna?! Kan det vara 4-krets skyddsventilen som spökar? Jag hade isär den i våras då den var totalt igenärgad och jag inte fick upp ngt tryck alls i systemet efter våttanken. Att tilläggas kan att vid normal körning funkar allt bra och den ligger på ca 8-9 bar i systemet... mvh Tomas |
![]() ![]() |
*TomasP |
![]()
Inlägg
#2
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 24-September 12 Medlemsnummer: 2289 ![]() |
Tack för tipset! Det ska jag kolla upp.
Ytterligare en fråga... Vad skall jag ha för tryck i våttanken? Tänkte sätta en manometer på den för att kontrollera det och justera tryckregulatorn som sitter på den. Tycker den avlastar (lufttorken) tidigt och ofta innan jag hunnit få bra tryck i bromskretsarna med men det kanske också har att göra med den krånglande fyrkrets skyddsventilen? Att lufttorken avlastar tycker jag borde tyda på att kompressorn pumpar som den ska och att det är efter våttanken det blir ngt knas?! |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 7th August 2025 - 09:58 |
Designed from: ![]() |