![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Michael |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Tänkte skaffa en kompressor till garaget. Och det jag först vill kunna göra är att ladda bussens system för att kunna läcksöka m.m.
Nästan alla klarar 8bar. Men är det något annat jag skall tänka på, typ liter per minut eller så, när det gäller att fylla bussen? |
![]() ![]() |
*Michael |
![]()
Inlägg
#2
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Lite uppdaterat från mig då.
Mitt problem som jag från början frågade om var ganska enkelt. Backventilen i depåuttaget var lik förbaskat kass. Men den ville förvirra också så den funkade lite, ibland. Men den gav upp helt till slut. Så efter lite jagande fick jag hjälp av Swedol att hitta en ersättare. Ang. detta med depåuttag generellt. Vad jag kunde tyda ur bromsschemat så levererar Volvo bussarna som nya med T-koppling mellan kompressor och lufttork. Sen är det upp till karossbyggaren att montera förlängning. Och i mitt fall så har Deltaplan (min modell heter 200) monterat depåluft med vanlig "garagekoppling" + en större mer avancerad koppling som kanske mer liknar den som sitter på tunga släp (gissar bara). Samt en koppling som det kommer kylvätska ur om man pillar med den. På Deltaplan 200 sitter detta bakom en "tanklucka" i kofångaren. Sammanfattat så skall alltså ett depåluftuttag definitivt fylla hela systemet, eftersom det helt enkelt sitter direktkopplat med T-kors på slangen mellan kompressorn och torken. Och precis som en annan skriver ang. att ha med sig elverk och liten kompressor så är ju det i kombination med fungerande depåuttag en kanongrej på "pinsamma ställen" och ifall något händer. Ang. Däckpåfyllningsuttag så har jag inte ens letat på min buss ännu. Men alla bussar har väl detta. Och skulle man inte ha någon så är det ju bara att montera lämpligt uttag var man vill och sen skarva med T-koppling på "depåslangen" -Nu börjar idéerna komma igång. Vi som åker husbuss kanske vill kunna fylla gummibåtar o.s.v. Sen är det ju inte utan att man undrar vad mer som kan göras luftdrivet. Det går ju att alstra vacuum med speciella tillsatser för kompressorer. Och då kommer jag genast att tänka på fartygens vacuumdrivna toaletter. Sen börjar jag osökt fundera på tryckluftsdriven gräddvisp och liknande tokigheter. -Kanske borde jag fokusera på att göra mitt system tätt först... Och apropå det. Fick ett ganska grundläggande men bra tips från en kille som egentligen är bilmek. men jobbat extra som bussmekaniker hos ett åkeri. Han sa att deras allra bästa och mest använda verktyg var en blomspruta med vatten och en slatt diskmedel. fantastisk läcksökare. |
Jan HBV 283 |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 ![]() |
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 6th August 2025 - 16:50 |
Designed from: ![]() |