Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Volvo b58? gÃ¥r varm
*Thoresson
inlägg 29 Jul 2012, 23:17
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 29-July 12
Medlemsnummer: 2261



Jag och frugan har idag dragit på oss ytterligare ett projekt (som om det inte räckte med diverse bilar ståendes, ett hus i akut behov av nytt tak, ett tunnbrödbageri, akvarier i extrem "nördmängd", ankor, höns, hundar och katter o.s.v)

Problemet är att den går varm om man står på lite och då menar jag verkligen lite. Om man håller sig på under 40Km/h (strax över tomgångsvarv)Så håller sig tempmätaren i det vita på fältet men det räcker med att höja till 50-60 knyck så går den ganska snart upp på rött. Det är gott om vatten i kylsystemet och det sitter en relativt ny kylare på och alla slangar och rör är bytt från motor till kylare. Den nya kylaren sitter dock ca 3dm längre fram än vart orginalkylaren satt så det är ganska långt mellan kylfäkten och "struten" kan det vara det lilla som gör det? jag tycker att fartvinden borde fixa det när man väl är på väg. Den kan utan problem stå en timme på tomgång utan att bli varm.

Några förslag?


Bild på det nyförvärvade åbäket. (Det är bara frugan som är behörig att köra den så jag åker väl på "carlsbergtjänst" när det väl blir dags att åka någonstans i den.)
IPB bild


Tack på förhand
Micke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Michael
inlägg 5 Aug 2012, 22:21
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



En sak jag själv undrar över är hur man luftar hela rasket. Ursäkta den milda trådkapningen här, men jag tänker att det kanske kan vara en idé att kolla på en B58 som går varm.

Själv har jag en B10M mk1 -84 som jag precis renoverat fläktkardanen på. Och när jag krälade runt under bussen så insåg jag att det ser ut att vara en hel del slangar och rör som kan springa läck. Själv har jag inte vågat fundera på hur många liter kylarvätska som kan finnas i detta system. I synnerhet inte om det är samma system som radiatorerna inne i bussen går på. Jag håller tummarna för att det finns någon värmeväxlare där.

Så min försiktiga fråga är hur man lyckas lufta detta kaos till vattensystem? För i samma andetag tänker jag på den varmgående B58:an:

-Kan det alltså vara luftfickor som ställer till med dina värmeproblem?
-Kan det vara en dålig vattenpump? På personbilssidan har det förekommit dåliga vattenpumpar som tappat pumpkapacitet. Tror det var VW som hade sådana bekymmer.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th October 2025 - 16:47
Designed from: InfinityStyles.com