Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Volvo b58? gÃ¥r varm
*Thoresson
inlägg 29 Jul 2012, 23:17
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 29-July 12
Medlemsnummer: 2261



Jag och frugan har idag dragit på oss ytterligare ett projekt (som om det inte räckte med diverse bilar ståendes, ett hus i akut behov av nytt tak, ett tunnbrödbageri, akvarier i extrem "nördmängd", ankor, höns, hundar och katter o.s.v)

Problemet är att den går varm om man står på lite och då menar jag verkligen lite. Om man håller sig på under 40Km/h (strax över tomgångsvarv)Så håller sig tempmätaren i det vita på fältet men det räcker med att höja till 50-60 knyck så går den ganska snart upp på rött. Det är gott om vatten i kylsystemet och det sitter en relativt ny kylare på och alla slangar och rör är bytt från motor till kylare. Den nya kylaren sitter dock ca 3dm längre fram än vart orginalkylaren satt så det är ganska långt mellan kylfäkten och "struten" kan det vara det lilla som gör det? jag tycker att fartvinden borde fixa det när man väl är på väg. Den kan utan problem stå en timme på tomgång utan att bli varm.

Några förslag?


Bild på det nyförvärvade åbäket. (Det är bara frugan som är behörig att köra den så jag åker väl på "carlsbergtjänst" när det väl blir dags att åka någonstans i den.)
IPB bild


Tack på förhand
Micke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 30 Jul 2012, 20:56
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Är det en B 58 så sitter ju motorn under golvet och du har en axel fram för drivning av generator och fläkt. Fläkten kan vara styrd av vattentemperaturen och kanske inte funkar som den skall. Det sitter en lucka i golvet vid ingångs dörren fram som man justerar detta med. den är troligtvis luftstyrd och måste ha luft för att fungera.
Kolla så att fläkten sitter fast (inte går att snurra på när du stoppat motorn och den är för varm)
Ser du att fläkten snurrar när motorn gär så kan det vara endast av friktionen mebn det blir ingen efekt.

Sen så är tre dm ganska långt för att det skall funka ordentligt. Och vilken fartvind får du i 50 km?

Blir nedre kylarslangen varm så har du dålig kylning.
Är nedre kylarslangen kall så har du dålig cirkulation.

Tommy HBV 1
ps. Lycka till
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Thoresson
inlägg 30 Jul 2012, 22:46
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 2
Registrerad: 29-July 12
Medlemsnummer: 2261



CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Hej.
Är det en B 58 så sitter ju motorn under golvet och du har en axel fram för drivning av generator och fläkt. Fläkten kan vara styrd av vattentemperaturen och kanske inte funkar som den skall. Det sitter en lucka i golvet vid ingångs dörren fram som man justerar detta med. den är troligtvis luftstyrd och måste ha luft för att fungera.
Kolla så att fläkten sitter fast (inte går att snurra på när du stoppat motorn och den är för varm)
Ser du att fläkten snurrar när motorn gär så kan det vara endast av friktionen mebn det blir ingen efekt.

Jag kröp under igår när den gick varm för oss och tryckluftsledningen till fläktstyrningen var kapad så jag tog helt sonika och kopplade en slang med tryck direkt till fläktstyrningen (den lilla termostaten som ska sitta på kylvattenledningen är borta) men med luft på så snurrade fläkten inte alls så jag kopplade bort den igen och då snurrar fläkten. Dock så är inte fläkten "låst" mot kardanen även om det känns att den är lite bromsad om man vrider på den med motorn avstängd, med luft på så är det inget motstånd alls.
CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Sen så är tre dm ganska långt för att det skall funka ordentligt.

Jag tänkte det jag också, är det läge att sätta en eller två elfläktar direkt på kylaren istället?

CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Och vilken fartvind får du i 50 km?
13.89m/s vilket på min kylare som är 57x70cm borde ge styvt 5,5m3 luft/s vid noll motstånd och om man inte räknar med den tryckökning venturieffekten ger, men jag vet inte hur mycket av den luften som faktiskt passerar genom kylaren eftersom det är kofångare och grejer i vägen. Dessutom så är det ganska täta celler i själva kylaren så det kanske inte blir så mycket luft som passerar igenom den som jag först antog. Vad ska kylfläkten ge för luftflöde vid normalt arbetsvarv? Sitter det någon termostat på motorn i stil med de som sitter på vanliga personbilar? Om bussen bara ska användas till sommarkörning så borde jag väl i så fall kunna plocka bort den helt enkelt och låta kylvätskan flöda fritt?

CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Blir nedre kylarslangen varm så har du dålig kylning.
Är nedre kylarslangen kall så har du dålig cirkulation.

Detta ska undersökas i morgon. Det blir i alla fall varmt i toppen av kylaren. Någon teori om vad skulle kunna orsaka dålig cirkulation när nästan alla ledningar och kylaren är nya? Vattenpumpen eller igensatta kylkanaler i motorn?

CITAT(Tommy HBV 1 @ 30 Jul 2012, 20:56 ) *

Tommy HBV 1
ps. Lycka till

Tackar ödmjukast för hjälpen.
Micke
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th October 2025 - 16:49
Designed from: InfinityStyles.com