Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| Hasse HBV 253 |
30 Jun 2012, 10:27
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Nu är det dags för oljebyte och har hittat lite oljor från OKQ8 på Swedol. Eftersom jag inte har hundra koll så lägger jag ut ett par förslag här och hoppas någon annan vet bättre.
MOTOROLJA Q8 T 750 SAE 15W-40 Motorolja av SHPD-typ för bensin- och dieselmotorer i lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner. Godkänd för förlängda bytesintervall upp till 10 000 mil för Volvos lastbilar och bussar i fjärrtrafik utrustade med Euro 3-motorer. Utvecklad även för Euro 4-motorer. Speciellt anpassad för mycket hårda driftsförhållanden. Användbar året runt. Möter de högsta europeiska och amerikanska kvalitetsnivåerna. Utvecklad för dieselmotorer med låga emissionsvärden. OF-619506, 20 liter, 528.- Den här oljan känns lite för modern och det framgår inte om det är en mineralolja eller inte, vad en SHPD-typ är för något är höljt i dunkel Det finns också en ren mineralolja 15-40w avsedd för tunga fordon med dieselmotorer som jag misstänker är den som passar sig bäst till gamla dieselmotorer. Mvh Hasse |
![]() ![]() |
| Börje HBV216 |
6 Jul 2012, 14:53
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Nej, jag vet inte så mycket oljor heller men eftersom det är ganska tyst i tråden så kan jag ta lite plats delge mina små erfarenheter. Säkert är det många som skrattar åt mig nu…
Jag har provat den olja du anger Hasse, Q8 T 750 SAE 15W-40. Det var 2008 och jag var pÃ¥ Volvo-verkstaden för min första service pÃ¥ bussen efter att jag hade köpt den. â€Byt alla oljor var min beställning pÃ¥ Volvo, och endast det bästa är gott nogâ€, och det blev ovanstÃ¥ende motorolja. Ã…ret efter vid nästa oljebyte blev det samma olja hos Volvo. Men Ã¥ret därpÃ¥ blev det av olika skäl Q8 T 760 SAE 10W-30. Bara efter nÃ¥gra mil blev â€maskinljudet†frÃ¥n motorn lägre och lägre. Motorn började gÃ¥ sÃ¥ tyst och jag fick börja öppna â€chaufförsfönstret†för att höra varvtalet frÃ¥n avgasröret... Jag har en pannkaka med välisolerat golv ovanför sÃ¥ det är ju ganska tyst hur som helst. OBS, jag menar nu inte att jag hade typ lagerknack eller ventilslammer som försvann, utan jag menar det maskinljud som finns normalt frÃ¥n rörliga delar i motorn. Jag kan inte förklara det här, men sÃ¥ upplevde jag det… Jag byter olja varje Ã¥r och sedan dess alltid haft 10W-30 och motorn spinner som en katt. ![]() Tittar man i instruktionsboken sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här, och där borde jag kanske ha tittat först. Jag har THD 100. Med mina smÃ¥ kunskaper om viskositet borde min upplevelse kanske blivit tvärtom. 15W-40 är tjockare bÃ¥de varm och kall och borde väl â€fylla†ut bättre i lager och annat… 15W till exempel (W=winter) anger oljans egenskaper kall, vid noll grader. Ju lägre siffra ju â€tunnare†olja. Det andra talet anger oljans egenskaper varm, vid 100 grader, ju högre tal, ju â€tjockare†olja. Fast egentligen skall man väl prata om oljan smörjförmÃ¥ga vid noll grader (W) och vid hundra grader, och inte tunn eller tjock olja… Hoppas nÃ¥gon som kan det här med oljor kan rätta mig och förklara lite mer. Jag tror inte att jag inbillar mig motorns beteende, men jag kan ju ocksÃ¥ ha fÃ¥tt vaxproppar i öronen i samband med oljebytet… En annan sak , med 15W-40 sÃ¥ vÃ¥gade jag inte starta utan att köra motorvärmaren ordentligt först om det var under +5 grader. Det â€lät†inte bra helt enkelt de första minuterna… Med 10W-30 är det en tydlig skillnad när det är kallt. Fast jag kör motorvärmaren även nu om det ges tid till det och är lite kyligt. Ralf, jag är inte insatt när det gäller oljemärken, men Castrol har man ju med sig frÃ¥n modersmjölken. Jag hade alltid förr Castrol i mina bilar och MC. Sen kom en period när jag hade bilar (firmabilar) som skulle in pÃ¥ märkesverkstad för service och man har ingen aning vad dom häller i, och skiter i det ocksÃ¥. Bara serviceboken blir stämplad ordentligt. Nu har vi egna bilar som jag byter olja pÃ¥ och dÃ¥ är det Castrol igen. Jag kan inte motivera det, men jag kände mig trygg med Castrol pÃ¥ 60- och 70-talet och oljan kan väl inte ha blivit sämre än dom andra märkena i alla fall? Vi ses/ Jag hoppas att trÃ¥den följs upp, för olja är viktigt! Börje |
Hasse HBV 253 Oljebyte! 30 Jun 2012, 10:27
*Ralf Jag vet inte så mycket. Men när jag köpte min b... 5 Jul 2012, 22:49
Hasse HBV 253 Tack Ralf och Börje för att ni delar med er av e... 6 Jul 2012, 21:18
Krilla HBV64 Hallo olje vänner.
Angående oja så är det för... 6 Jul 2012, 23:29
*Ralf Jag har en liten fundering. Skall besikta bussen n... 22 Aug 2012, 16:45
Börje HBV216 Hej!
Du skriver inte vad du har för låda…... 22 Aug 2012, 18:10
*Ralf Tack Börje
Jag vet inte vad varken motor eller lÃ... 22 Aug 2012, 19:26
*Ralf Nu när jag ändå är på gång och spiller i lit... 30 Aug 2012, 13:15 
Börje HBV216
Nu när jag ändå är på gång och spiller i li... 30 Aug 2012, 18:46
*Ralf Nu har jag gått igenom dom 15 svettiga minuter de... 31 Aug 2012, 23:51 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 15th November 2025 - 18:44 |
| Designed from: |