![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Michael |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Tänkte skaffa en kompressor till garaget. Och det jag först vill kunna göra är att ladda bussens system för att kunna läcksöka m.m.
Nästan alla klarar 8bar. Men är det något annat jag skall tänka på, typ liter per minut eller så, när det gäller att fylla bussen? |
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag har en liten 220v-kompressor stående i bussen som kostade knappt 2.000:- . Den skaffade jag för ett par år sedan när jag hade ett litet svårhittat luftläckage. Ibland står man ju så att det blir pinsamt att behöva stå på tomgång i 5 minuter för att få tryck i bussen.
Nu är bussen hyfsat tät, jag kan stå i 3 dagar och vrida på nyckeln och åka direkt. Ett skäl till att kompressorn får stå kvar i bussen är att den kan vara bra att ha i nödlägen om motorn lägger av. Jag kan då starta mitt inbyggda vattenkylda elverk, koppla på kompressorn och få konstant tryck i bussen. Därefter kan jag få hjälp av en vanligt bondtraktor eller entreprenadmsakin för att flytta bussen. Det räcker bra med 8 men nackdelen med en liten kompressor som den jag har i bussen är att det tar 8-10 minuter att fylla alla tankar i bussen. Kopplar jag till min större kompressor hemma så tar det mindre än halva tiden… Men vem har bråttom… Ha det bra Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 6th August 2025 - 16:54 |
Designed from: ![]() |