Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Frusen tank!
Hasse HBV 253
inlägg 15 Feb 2012, 22:05
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



I samma veva som jag gick med här så så frös vattnet i tanken, det vatten som inte borde vara där men som uppenbarligen är det ändå hmm.gif

Har bytt alla filter och hittade både is och parafingegga och en del små rostflagor så min "vilda" gissning är att det var länge sedan någon rensade tanken. Ful är den också, på så sätt att jag är tveksam till dess vidare liv, men det får vi se när värmen kommer.

Eftersom bussen stod lite illa till när den stannade så var jag tvungen att hitta på något snabbt, så jag "fulkopplade" en 20 liters dunk till matarpumpen. Fick ungefär 15 minuter på mig att rulla undan innan bränslet tog slut (hade ingen slang för returen)men det fixade sig, jag hann flytta den.

Nu har jag köpt en båttank på 70 liter med rejäla kopplingar så det inte dräller diesel överallt (inget man vill ha i bodelen).
Min fundering gäller returen, vet inte var jag ska ta den ifrån. Det går en retur från spridarna till de två filtrena som sitter i fronten, men den kan jag ju inte röra, den måste ju sitta där den sitter. Det finns ju en retur till ordinarie tanken men jag ser inte hur den går, svår att följa hela vägen. Det borde finnas en koppling antingen framme vid filtrena eller någonstans vid maskin.

NÃ¥gon som har koll och tips?
Jag har en Scania -67 med en D11 motor.

Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Hasse HBV 253
inlägg 15 Jun 2012, 10:14
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Projekt tank fortsätter.....

Nu har jag hängt ur tanken och skrapat av värsta skiten och det såg ganska bra ut tills jag kom till undersidan (inte helt oväntat). Allt är helt och det finns inga läckage förutom från locket på ena gaveln som jag antar är givaren. Packningsbyte och rengöring så bör det inte vara några mer problem där.

På ett par ställen har man kört på något så sömmen i nederkant vid ena gaveln är lite knölig, inga läckage där heller men kanske risk för att det blir på sikt?

Så undersidan då....det är helt men plåten är lite småporig pga rostangrepp, det ligger någon typ av filt mellan skyddsplåten och tank som gör att det blir en bra grogrund för rost.
Diskuterade med några vänner som är duktiga svetsare allihopa och det fanns ideer om att byta ut bottenplåten och sy ihop allt igen men dom hävdade att risken för att det ska bli problem någon annanstans är överhängande och det slutade med att dom tyckte att jag skulle köpa en ny/bra begagnad tank och anpassa den så det passar med fästen, rörkopplingar m.m.

Jag känner mig lite ovillig att bara slänga gammeltanken, allt passar ju som en smäck och där finns givare och så. Dessutom blir det ju väldigt mycket billigare att sy på en ny botten.

Vad säger proffsen här på forumet?
Har någon erfarenheter från tankreparationer?
Håller det ihop eller är det att tigga om problem längre fram? Och är det verkligen nödvändigt att ha en sur filt mellan skyddsplåt och tank, borde det inte vara vettigare med någon sorts gummidistanser istället så det blir lite luftigt?

hmm.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 31st July 2025 - 08:58
Designed from: InfinityStyles.com