![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Michael |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Skickar ett höftskott här. Min husbuss som jag knappt fattat själv att jag köpt ännu, behöver en ny kardan som driver kylarfläkt och generator.
Jag har inte hunnit kolla så mycket ännu, och det är en 84:a med THD100motor. Karossen är en Deltaplan 200. Någon som vet något eller har en? |
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Hej Michael!
Jag har också en Volvo THD 100-motor. Drivaxel mellan motor och fläkt är borttagen och och ersatt av en kraftig elmotor som driver fläkten, den styrs av en termostat och ett relä. ![]() Generator för 24 v är placerad ovanpå motorn (pannkaka) tillsammans med en 12 v generator. Där sitter dom väl skyddade. ![]() ![]() Ovanifrån ..........................................Framifrån Detta arrangemang har fungerat i bussen i många år utan minsta problem, men det finns säkert lika många åsikter om detta som det finns bussar. Elektrisk fläkt är väl annars det vanligaste idag på moderna fordon och en fördel är kanske att fläkten fortsätter att gå även när man stängt av motorn med för mycket överskottsvärme… Detta kan kanske vara ett alternativ även för dig om du inte får tag på en ny axel… Vi ses ![]() Börje HBV216 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 27th July 2025 - 16:02 |
Designed from: ![]() |