Konvertera 24V => 12V |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Konvertera 24V => 12V |
*Thobias |
16 Jun 2010, 19:27
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 |
Hej,
Jag har 24v i bussen men behöver 12v till kylskåp, toa och bilstereo. Jag har läst att man kan köpa en konverter men borde man inte kunna ta ut 12v från ett av batterierna (jag har 2 st 12v batterier som är seriekopplade)? Mvh Thobias |
Tommy HBV 1 |
24 May 2012, 21:57
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Sussie.
Vist funkar det med omvandlare och dyligt. Men jag har byggt upp bussen på ett rent 24 volts system och har använt bifintliga kablar i bussen sen den gick i trafik. Alla kablar som fins är i orginal och fins med i kopplings schema på bussen. (hur många är det som ritar ett kopplingschema på egna dragna ledningar? Man tror att man kommer i håg men??)Ringsignals slingan ligger som en matarkabel runt i bussen och som en huvudsträmbrytare vid förarplatsen, slår man av den när man lämnar bussen så är allt bortkopplat. Man behöver aldrig springa runt ock kolla om allt är släckt o.s.v. Visserligen så kan man koppla in en omvandlare på den slingan någon stans, men varför hålla på med sånt när det även fins 24 volt komponenter. Eller man kan lägga två 12 volt i serie. Var och en bygger efter eget tycke. Huvudsaken är att man är nöjd vid vad man ådstakommer. Sen så måste jag nog tycka att dom 24 volts gerjerna som fins i marknaden har avsevärt bättre kvalite än 12 volten Tommy HBV 1 |
Lo-Fi version | Tid: 10th November 2024 - 19:56 |
Designed from: |