![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Benny HBV 249 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Från: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
När nivån i bränsletanken kommer ner till ca 1/4 så får jag något kladdigt i förfiltret.
Har en teori om att det ligger något klet och flyter ovanpå dieseln. Någon som vet vad det kan vara? Förslag på smidig åtgärd? -------------------- |
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte har någon inspektionslucka
till dieseltanken, rodnande mÃ¥ste jag ändra mig! Tack Charsten! Det var du med ditt inlägg som satte igÃ¥ng mina grÃ¥ celler, de fÃ¥ jag har… Jag satt och tänkte sÃ¥ här: Min buss är otroligt välbyggd av Arne i VÃ¥lberg, Karlstad. Kunnig och klurig liksom Charsten. Om Charsten â€räddar†inspektionsluckor när han bygger, skulle inte Arne göra det ocksÃ¥? Arne avled innan jag köpte bussen sÃ¥ jag kan inte frÃ¥ga honom. Jag har pannkaksmotor och har därför självklart flera service-luckor ovanför motorn i golvet som jag dÃ¥ och dÃ¥ lyfter pÃ¥. Dessa är markerade och lätta att förstÃ¥. Bak i sovutrymmet har vi vad jag trodde var en lagning i linoleummattan, en ilagd fyrkantig bit efter nÃ¥gon skada nÃ¥gon gÃ¥ng… Vi har en mjuk matta som alltid täcker skadan sÃ¥ det är inget man tänker pÃ¥. Efter att ha läst Charstens inlägg sÃ¥ börjar tankarna at gÃ¥ – är inte den där lagningen precis ovanför där dieseltanken sitter? Ut i bussen och pilla pÃ¥ â€lagningenâ€. Lagningen är snygg och det gÃ¥r inte ens att fÃ¥ i en knivsegg i skarven för att försöka vika upp nÃ¥gon lucka… ![]() ![]() Det gÃ¥r inte att förklara hur tankarna gÃ¥r ibland, men jag hämtar en vaskrensare som jag suger fast pÃ¥ â€lagningen†och vips - upp kommer en decimeter-tjock välgjord â€plugg†som döljer sugrör och tankgivare! ![]() ![]() Lyckan är gjord! Nu skall jag göra som Mathias och andra beskriver, det gäller bara att hitta lite tid för att kolla hur det ser ut i tanken. Jag skäms för att jag kunde tro sÃ¥ illa om Arne som byggde bussen, att han skulle ha missat och byggt över tanken, men glad för att jag till sist fattade… Börje ![]() Vanligtvis inte sÃ¥ korkad som jag framstÃ¥r här... ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 26th July 2025 - 15:32 |
Designed from: ![]() |