![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Benny HBV 249 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Från: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
När nivån i bränsletanken kommer ner till ca 1/4 så får jag något kladdigt i förfiltret.
Har en teori om att det ligger något klet och flyter ovanpå dieseln. Någon som vet vad det kan vara? Förslag på smidig åtgärd? -------------------- |
![]() ![]() |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#2
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias
|
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias Smart! Själv har jag svårt att komma åt tankarmaturen ![]() Vid ombyggnaden gjordes nytt golv utan lucka... Börje ![]() |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#4
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag har ju en tankarmatur som är både lätt att komma åt och att lossa. Det gör att man kan göra en visuell besiktning att dieselns hälsostatus med jämna mellanrum. Det känns ganska tryggt.
När hade mycket vatten i tanken (Preem måste haft otur den dagen) fixade jag fram en cipax (1 kbm) och pumpade över hela tanken i, lät den separera och pumpade bort vattnet i omgångar innan jag pumpade tillbaks dieseln. Detta borde man kunna göra även om man inte kommer åt armaturen genom att 1. suga dieseln ur matar röret tills det "tar slut" 2. sugar ur tanklocket till en separat tank. Sugröret ligger väl oftast så högt i tanken att vattnet egentligen inte når upp dit, så när bussen stått stilla är det mesta redan separerat och klart / Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet emellanåt. För ner en tunn slang mot botten och pumpar upp med hand pump till en dunk vid sidan om. Då får man oftast ut det mesta vattnet och inga problem. Sen försöker jag alltid ha full tank. men det ju ju bli dyrt om nån slangar......../Mathias Smart! Själv har jag svårt att komma åt tankarmaturen ![]() Vid ombyggnaden gjordes nytt golv utan lucka... Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 26th July 2025 - 15:29 |
Designed from: ![]() |