Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> kladd i tanken
Benny HBV 249
inlägg 7 May 2012, 19:26
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 105
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133



När nivån i bränsletanken kommer ner till ca 1/4 så får jag något kladdigt i förfiltret.
Har en teori om att det ligger något klet och flyter ovanpå dieseln.

NÃ¥gon som vet vad det kan vara?

Förslag på smidig åtgärd?


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tom HBV168
inlägg 9 May 2012, 16:37
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Finns det några mackar som säljer MK1 året runt?

Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten?

Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 10 May 2012, 18:51
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Tom HBV168 @ 9 May 2012, 16:37 ) *

Finns det några mackar som säljer MK1 året runt?

Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten?

Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå!


Tom!

Många sjömackar lär ha MK1 -B0 året runt. Man vill inte ha
en massa båtar i sjönöd med stopp i maskin på grund av
igensatta filter. Sjölarm kostar pengar...
Detta har en sjömacksägare sagt mig. Om det är 100% sant vet jag inte!
Men en del sjömackar når man ju annars också landvägen.

Intressant med Statoil som "bara" har 5% iblandat.
Jag kollade även på St1 (Shell)som du nämner.
Dom har något som kallas:
CityDiesel B0 = 0% (på vintern tror jag)
CityDiesel B5 = 5% (på sommaren tror jag)
och där skriver man i sitt produktblad:
"Bränslet B5 innehåller max 5% förnyelsebar RME"
Skönt att det finns några "miljöbovar" kvar, men även 5% räcker för att skapa problem även om risken minskar jämfört med Preem.

För alla som inte är insatta kanske jag ska förklara klassbeteckningar som nämns hela tiden.

MK1 = Miljöklas 1 gäller för oss. Högre klasser för
lastfartyg och annat.

B0 = Bio noll procent
B5 = Bio fem procent
B7 = Bio sju procent

Exempel: IDS diesel med 7% iblandat har idag benämningen MK1- B7

Om man skall få tag på MK1-B0 så kan alltså sjömackar
vara en väg. En annan kan vara att försöka hitta en bonde
som säkert måste ha MK1-B0 i farmartanken för att kunna
lagra diesel själv. Han kan kanske ha ett intresse av
att sälja lite vid sidan om...
Det gäller ju bara att han sköter sin tank på alla sätt
i övrigt.
Någon industri i närheten kan ha behov av egen tank också och
vara villig att sälja lite ren diesel.

En tredje väg är att övertala Tommy att återkonvertera
en av sina JÄTTE-cisterner till bränsleförvaring med MK1 -B0...

Inget av dett av hjälper ju när man är på resa och måste tanka
längs vägen men det kan lindra lite och späda ut det
förnyelsebara.

Jag själv har varit lite insnöad på IDS eller SÅIFA eftersom jag
har kort där med lite rabatter...
Man får försöka hitta nya vägar, har någon en bra lösning
får vi väl säkert veta den snart?


Fortsättning följer är jag rädd för... sad.gif


Vi ses action-smiley-030.gif
Börje
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
Benny HBV 249   kladd i tanken   7 May 2012, 19:26
RICKARD/ULLRICK HBV74   Bara att skruva ner tanken för noggrann rengörin...   7 May 2012, 19:31
Benny HBV 249   Bara att skruva ner tanken för noggrann rengöri...   7 May 2012, 19:38
Lars och Elisabet HBV 251   Algdödarmedel och täta filterbyten är det enda ...   7 May 2012, 23:44
Börje HBV216   :vink Dieselbakterier är en djävla skit! Jag...   9 May 2012, 00:05
Charsten HBV 21   Mycket bra läsning Börje. // Charsten   9 May 2012, 11:20
Bertil HBV30   Hej! Har inget emot att läsa en sÃ¥ intressan...   9 May 2012, 13:00
Tom HBV168   Finns det nÃ¥gra mackar som säljer MK1 Ã¥ret runt...   9 May 2012, 16:37
Börje HBV216   Finns det nÃ¥gra mackar som säljer MK1 Ã¥ret run...   10 May 2012, 18:51
Benny HBV 249   Jag har googlat och hittat en produkt som heter ...   9 May 2012, 18:49
Tom HBV168   Mina tankar är snart sÃ¥ tomma att jag ska lossa ...   9 May 2012, 22:54
*Mathias   Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet e...   10 May 2012, 19:42
Börje HBV216   Jag lossar tankarmaturen genom en lucka i golvet ...   10 May 2012, 19:51
*Mathias   Jag har ju en tankarmatur som är bÃ¥de lätt att ...   12 May 2012, 11:52
Bertil HBV30   Hej! Utan att peka ut nÃ¥gon i sammanhanget sÃ...   10 May 2012, 20:31
Charsten HBV 21   DÃ¥ vi byggde sista bussen sÃ¥g vi till att alla i...   11 May 2012, 23:35
Benny HBV 249   Mirakel ? :dansa1 IgÃ¥r kväll var det dags ...   12 May 2012, 18:58
Tom HBV168   Skönt att du verkar fÃ¥tt ordning pÃ¥ det!   12 May 2012, 20:47
Börje HBV216   Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte har ...   13 May 2012, 15:29
Charsten HBV 21   Tack Börje för dom fina orden och vad bra att du...   13 May 2012, 21:08


Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th July 2025 - 15:22
Designed from: InfinityStyles.com