![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Benny HBV 249 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Från: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
När nivån i bränsletanken kommer ner till ca 1/4 så får jag något kladdigt i förfiltret.
Har en teori om att det ligger något klet och flyter ovanpå dieseln. Någon som vet vad det kan vara? Förslag på smidig åtgärd? -------------------- |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Finns det några mackar som säljer MK1 året runt?
Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten? Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå! -------------------- |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Finns det några mackar som säljer MK1 året runt? Hur är det med de andra? Statoil, ST1, Q-star, Tapp, Jet, Pump, Bilisten? Jag vill inte ha bakterilusker i tanken - ge mig europadiesel i svenska mackar istället - mer power for the buck oxå! Tom! Många sjömackar lär ha MK1 -B0 året runt. Man vill inte ha en massa båtar i sjönöd med stopp i maskin på grund av igensatta filter. Sjölarm kostar pengar... Detta har en sjömacksägare sagt mig. Om det är 100% sant vet jag inte! Men en del sjömackar når man ju annars också landvägen. Intressant med Statoil som "bara" har 5% iblandat. Jag kollade även på St1 (Shell)som du nämner. Dom har något som kallas: CityDiesel B0 = 0% (på vintern tror jag) CityDiesel B5 = 5% (på sommaren tror jag) och där skriver man i sitt produktblad: "Bränslet B5 innehåller max 5% förnyelsebar RME" Skönt att det finns några "miljöbovar" kvar, men även 5% räcker för att skapa problem även om risken minskar jämfört med Preem. För alla som inte är insatta kanske jag ska förklara klassbeteckningar som nämns hela tiden. MK1 = Miljöklas 1 gäller för oss. Högre klasser för lastfartyg och annat. B0 = Bio noll procent B5 = Bio fem procent B7 = Bio sju procent Exempel: IDS diesel med 7% iblandat har idag benämningen MK1- B7 Om man skall få tag på MK1-B0 så kan alltså sjömackar vara en väg. En annan kan vara att försöka hitta en bonde som säkert måste ha MK1-B0 i farmartanken för att kunna lagra diesel själv. Han kan kanske ha ett intresse av att sälja lite vid sidan om... Det gäller ju bara att han sköter sin tank på alla sätt i övrigt. Någon industri i närheten kan ha behov av egen tank också och vara villig att sälja lite ren diesel. En tredje väg är att övertala Tommy att återkonvertera en av sina JÄTTE-cisterner till bränsleförvaring med MK1 -B0... Inget av dett av hjälper ju när man är på resa och måste tanka längs vägen men det kan lindra lite och späda ut det förnyelsebara. Jag själv har varit lite insnöad på IDS eller SÅIFA eftersom jag har kort där med lite rabatter... Man får försöka hitta nya vägar, har någon en bra lösning får vi väl säkert veta den snart? Fortsättning följer är jag rädd för... ![]() Vi ses ![]() Börje |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 26th July 2025 - 15:22 |
Designed from: ![]() |