![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Benny HBV 249 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 105 Registrerad: 25-September 11 Frćn: Borensberg Medlemsnummer: 2133 ![]() |
NÀr nivÄn i brÀnsletanken kommer ner till ca 1/4 sÄ fÄr jag nÄgot kladdigt i förfiltret.
Har en teori om att det ligger nÄgot klet och flyter ovanpÄ dieseln. NÄgon som vet vad det kan vara? Förslag pÄ smidig ÄtgÀrd? -------------------- |
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
![]() mardrömmar om detta! Min tank sitter sĂ„ taskigt till sĂ„ det blir inte lĂ€tt den dagen den ska ut, jag hoppas att det inte blir under min livstid⊠Bakteridödande medel som jag kĂ€nner till Ă€r Red Line âDiesel Fuel Biostatâ i amatörförpackning som man köper pĂ„ biltillbehörsfirmor. Ett annat Ă€r Pro Tec som sĂ€ljs till verkstĂ€der. Men det finns ocksĂ„ âProffesionellaâ varianter av dessa. Den Ă€r mycket mer koncentrerad och starkare. Den finns inte i butiken utan köps under disk, för min del genom att jag gĂ„r till bĂ„tvarvet dĂ€r jag kĂ€nner killarna. Jag tar med mig en 5 liters dunk med diesel och berĂ€tta hur mĂ„nga liter min busstank Ă€r pĂ„. DĂ„ blandar dom till en satts i dunken som jag gĂ„r hem och hĂ€ller i busstanken. Detta gör jag i förebyggande syfte, men enligt varvskillarna ska det ocksĂ„ ta död pĂ„ en pĂ„gĂ„ende bakteriebildning. Det har jag Ă€nnu ingen erfarenhet av⊠I bĂ„tbranschen Ă€r det hĂ€r ocksĂ„ problem eftersom problemen med kondens och vatten i tanken Ă€r Ă€nnu vanligare. Vatten i tanken Ă€r en förutsĂ€ttning för bakterien eftersom den frodas precis i grĂ€nslandet mellan vatten och diesel. Jag ser ocksĂ„ till att hĂ„lla tanken helt fylld jĂ€mt för att slippa kondens och att dĂ„ och dĂ„ hĂ€lla i nĂ„gon âWater Removerâ frĂ„n Red line eller nĂ„gon annan mĂ€rke. Bakterien behöver vatten! Plus tallolja och lite rapsolja... Jag tankade tidigare oftast SĂ IFA/Preem för det ligger bra till för mig, Men nu nĂ€r dom nu blandar i sĂ„ mycket âFörnybartâ sĂ„ har jag bytt till IDS. Preem blandar i 15% tallolja och 7% rapsolja (RME) = 22% PĂ„ vintern törs Preem inte blanda i mer Ă€n 7% totalt, och norr om dalĂ€lven vĂ„gar Preem inte blanda i nĂ„got alls vintertid! Preems Evolutionsdiesel Ă€r tydligen helt omöjlig att lagra i farmartankar Det Ă€r svĂ„rt att inte fĂ„ kondens i sĂ„n tank och dĂ€rmed massa vatten och i förening med det âFörnybaraâ blir det dieselbakterier. Ett sĂ€tt att komma Ă„t den gamla hederliga dieseln (MK 1- B0) Ă€r att köpa den som bulkvara med leverans frĂ„n tankbil till tank med tankbilskoppling. Minst en kubik per leverans. DĂ„ Ă€r bakterierisken mycket mindre! IDS/OKQ8 blandade tidigare i 5% förnybart men har nu gĂ„tt up till 7% Inte bra men det Ă€r i alla fall mindre Ă€n Preems 22% IDS Ă€r ocksĂ„ Ă€rliga och anger i sina produktblad följande: "Diesel MK1-âB7 (7% iblandning) rekommenderas inte för lagring mer Ă€n 1 Ă„r. Kontinuerlig drĂ€nering av kondensvatten rekommenderas vid egen lagring. Vid lĂ€ngre lagring rekommenderas MK1" Jag ringde Preems tekniska avdelning och bad om rĂ„d. DĂ„ svarade man glatt vi har tagit fram en perfekt produkt till din hjĂ€lp! Vet ni vad det var? Vattenpasta! Jag fick 2 tuber med âVattenpastaâ som man skall stryka pĂ„ en pejlsticka eller tumstock och sticka ner i tanken. FĂ€rgas pastan svagt röd sĂ„ har man vatten i tanken. Detta skickas ut till kunder som lagrar sjĂ€lv. Budskapet Ă€r alltsĂ„: VĂ„r produkt Ă€r felfri, hĂ„ll bara ordning pĂ„ ditt vatten sĂ„ Ă€r det inga problem! Jag har bottenplugg i tanken men jag tycker det Ă€r lĂ€skigt att med 300 liter i tanken lĂ€tta pĂ„ pluggen. DĂ„ gĂ€ller det att fĂ„ gĂ€ngorna att ta nĂ€r man skruvar i pluggen igen⊠Man kan förstĂ„s köra slut pĂ„ dieseln först ocksĂ„... ![]() En tanke jag har Ă€r att montera en sĂ€ker kran av nĂ„gon typ istĂ€llet för bottenpluggen. DĂ„ kan man pĂ„ ett enkelt sĂ€tt drĂ€nera ut vattnet dĂ„ och dĂ„. För vi fĂ„r nog leva med dieselbakterierna framöver⊠Förnybart brĂ€nsle och vatten i en dieseltank blir tydligen bakterier! HĂ„ller ni med om ovanstĂ„ende resonemang eller Ă€r jag helt ute och cyklar? RĂ€tta mig gĂ€rna! Innan jag Ă„kte till Ă„rsmötet sĂ„ byte jag olja och alla filter. Jag hade bestĂ€mt mig för att sĂ„ga sönder dieselfiltren för se hur lĂ€get var. Men jag vĂ„gade inte innan resan till Karlstad sĂ„ det blev inte förrĂ€n nu. Fegt... ![]() Filtren sĂ„g faktiskt bra ut â ingen bakteriegegga Ă€nnu. Filtren pĂ„ bilderna Ă€r ett Ă„r gamla. ![]() Usch vad lĂ„ngt det blev, men lĂ€sningen Ă€r ju frivillig! Vi ses ![]() Börje |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 26th July 2025 - 15:23 |
Designed from: ![]() |