![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Hasse HBV 253 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 ![]() |
I samma veva som jag gick med här så så frös vattnet i tanken, det vatten som inte borde vara där men som uppenbarligen är det ändå
![]() Har bytt alla filter och hittade både is och parafingegga och en del små rostflagor så min "vilda" gissning är att det var länge sedan någon rensade tanken. Ful är den också, på så sätt att jag är tveksam till dess vidare liv, men det får vi se när värmen kommer. Eftersom bussen stod lite illa till när den stannade så var jag tvungen att hitta på något snabbt, så jag "fulkopplade" en 20 liters dunk till matarpumpen. Fick ungefär 15 minuter på mig att rulla undan innan bränslet tog slut (hade ingen slang för returen)men det fixade sig, jag hann flytta den. Nu har jag köpt en båttank på 70 liter med rejäla kopplingar så det inte dräller diesel överallt (inget man vill ha i bodelen). Min fundering gäller returen, vet inte var jag ska ta den ifrån. Det går en retur från spridarna till de två filtrena som sitter i fronten, men den kan jag ju inte röra, den måste ju sitta där den sitter. Det finns ju en retur till ordinarie tanken men jag ser inte hur den går, svår att följa hela vägen. Det borde finnas en koppling antingen framme vid filtrena eller någonstans vid maskin. Någon som har koll och tips? Jag har en Scania -67 med en D11 motor. ![]() |
![]() ![]() |
Hasse HBV 253 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 ![]() |
Tack Tommy!
Är de ledningar du pratar om är de slangar som går mellan motor och ram? Den som går till matarpumpen går ju via förfiltret (jag har bytt alla filter, det såg inte kul ut)och där sitter den "nya" tanken inkopplad, så långt är ju allt väl. Sedan går ju en slang från matarpumpen till sekundärfitrena och tillbaka till den stora grejen (heter det ejektor?) som fördelar bränslet vidare upp till spridarna och den måste ju sitta där den sitter annars inget bränsle till spridarna. Kvar blir ett "knippe" rör där ett par av dem går till ordinarie tanken och det måste väl rimligtvis vara här jag måste ta returen ifrån, men vilken? Ser inte heller några kopplingar i närheten av motorutrymmet, verkar ju lite drastiskt att kapa något rör ![]() Det är någonting som jag uppenbart missar, blir inte riktigt klok på det här ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 31st July 2025 - 08:52 |
Designed from: ![]() |