Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> TV-Boxer eller parabol ?
Benny HBV 249
inlägg 21 Jan 2012, 01:25
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 25-September 11
Från: Borensberg
Medlemsnummer: 2133

Jag funderar på vilken lösning jag ska installera i bussen.
Rundstrålande antenn på taket och Boxer eller parabol.

Hur har ni andra gjort?
För och nackdelar?

Antar att det kan vara svårt att få bra mottagning med antenn för marksänd TV men kanske för mycket "mek" med parabol när den ska riktas.

Tacksam för utförliga svar med olika argument.

/Benny

--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Börje HBV216
inlägg 21 Jan 2012, 14:40
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138

Vi har ocksÃ¥ en platt-TV med DVD som gÃ¥r pÃ¥ 12v eller 220v. Vi har idag en â€husvagns-antenn†som jag har klippt av spröten pÃ¥ till VHF(annalogaTV1), vilket gör antennen lite smidigare. Digitalkanalerna gÃ¥r ju pÃ¥ de tidigare TV2 (UHF) frekvenserna.

Men den måste ju alltid riktas mot den lokala sändarmasten och även på min lista så finns utbyte till rundmottagande antenn som förenklar livet och har fördelen att passagerare kan titta under färd. Man måste förstås göra nya kanalsökningar vartefter man byter sändarmaster under färden...
Med parabol är ju detta omöjligt om man inte har en väldigt avancerad motorstyrd parabol inbyggd i en kupol som man kan se på fartyg.

När man köper rundmottagande antenn är det viktigt att man inte snålar utan köper en
större antenn med en ordentlig förstärkare. Det finns mycket billigt skit på marknaden.

Åker man ner i Europa är ju Boxer värdelöst men parabolen fungerar där med rätt abonnemang.
Parabolen går ju också här hemma på det fåtal platser som det marksända systemet har
vita fläckar…

Det finns alltid för och nackdelar med allt och vi tittar faktiskt väldigt sällan. Men rätt vad det är så får väl barnbarnen barn och då kanske man kan lura med dom ut, och det lär väl inte gå utan TV och DVD! laugh.gif

Börje action-smiley-030.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 14th July 2025 - 04:07
Designed from: InfinityStyles.com