Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Funderingar kring en bakaxel
*Nicklas A
inlägg 14 Aug 2011, 20:27
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883

Hej alla glada.
Jag har en Scania CR145 -72 so jag inte är riktigt nöjd med utväxlingen på. Den varvar 2300rpm i 80km/h och 3000rpm i 100km/h. Varvet har inte så stor roll för farten men jag skulle vilja ha ner varvet för att få ner förbrukningen lite.

Jag har legat under bussen och hittar ingen markering alls vad jag har för utväxling. Vart ska det stå? Jag hittar bara en 6siffrig stansning på pinjongens yttre lagerhus men den säger inget om någon utväxling.

Nästa fundering är kring urvalet av bakaxlar. Är det samma axlar på bussar och lastbilar? Kan jag ta en komplett utväxling från en lastbil (den är ju chimsad och klar) och stoppa den i min bussaxel? Finns det olika typer av axlar och vilka utväxlingar finns det?

Tacksam för bra svar...
//Nicklas thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 15 Aug 2011, 17:46
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej Nicklas.
Om du hissar upp ena hjulet och snurrar det två varv och samtidigt räknar varven på medbringaren då får du utväxlingen.

Jag tror du har en utväxling som heter R653

Den finns i följande utföranden
3.89:1
4.38:1
4.86:1
5.83:1

3.89:- är den högsta utväxlingen det var den som vi monterade i lastbilarna som gick på utlandstrafik ca 130km som toppfart den kallades busskardan

Så snurrar du hjulet två varv och får fram att medbringaren snurrat 4.86 varv (eller 4.8 lättare att räkna) då vet du vilken växel du har.
Varför du skall snurra två varv är därför att diffdreven delar upp hjulvarven till ett när ena står stilla.

Om du kan få fram betekningen på din kardan (brukar stå i vagnkortet om du har det kvar)så kan du få mera exakta uppgifter på vilka fordon du skall leta efter ev ny slutväxel(kardan).

Hoppas att det är till någon hjälp och Lycka till.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 30th April 2025 - 14:56
Designed from: InfinityStyles.com