![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Thobias |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 ![]() |
Hej, Jag funderar på att byta ut mina trötta batterier eftersom startmotorn knappt orkar dra runt innan bussen startar. Nu sitter det 2X145Ah i bussen. I instruktionsboken står det att det ska vara 160Ah och i reservdelskatalogen står det 152Ah.
Frågan är hur starka batterier man behöver? Om man går ner i styrka sjunker priset ganska mycket, så jag vill inte betala för mer än nödvändigt. Jag planerar bara på att starta den på sommaren. En annan fråga är om man kan köpa begagnade batterier någonstans? Kan man i så fall mäta om dem är i bra kondition på något sätt? Mvh Thobias |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Kolla batterispäningen vid belastning. det vill säga när startmotorn vill dra runt motorn. Vid obelastade batterier så kan spänningen vara uppe och visa sig helt ok. Likaså vid laddning har batteriet inget inre motstångd (avbrott i en cell) så stiger spänningen direkt och indikerar full laddat batteri. Sjunker den under ca- 20 volt så har du dålig kapacitet på batterierna. Du kan på liknande sätt kolla ett batteri i taget på 12 volt. Då bör inget av dom gå under ca-9 volt. Man brukar på ett enkelt sätt se på instrumentlampor eller innerbelysning hur mycket det sjunker i effekt när man försöker att starta och på så sätt se om det är dåligt med ström. Men det behöver inte vara batterier eller startmotorns fel utan någåt som så enkelt en dålig annslutnin. Kan vara på både Pluss sidan som Minus sidan. Vanligt är oxiderade kabelskor vid batteriet. Kolla på samma sätt med voltmätaren både + och - direkt på starten och jämnför spänningen mot tidigare prov vid batterierna. Har du kollat spänningen på fläktremmen? Lycka till buss säsongen är i gång Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 12th July 2025 - 17:18 |
Designed from: ![]() |