Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Läckande dieselpump, CAV, läcker olja
Rolf & Eva HBV76
inlägg 29 Jan 2011, 19:18
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40

Hej
Våren närmar sig, och det är dags att börja med bussen.
I somras när jag fyllde på dieselpumpen med olja, upptäckte jag att oljan läcker ut genom ett rör som ser ut som en trumpet.
Jag testade att vända öppningen uppåt, men det droppade duktigt ändå. Eftersom vi hade en färjetid mot åland att passa så satte jag helt enkelt dit en smal slang, som jag sedan fäste upp mot motorn för att behålla oljan i pumpen. Bussen gick fint hela semestern, men inför sommaren skulle jag vilja fixa detta.
Jag har letat här på sidan och hittat en del diskussioner om ett membran i pumpen, finns det i min pump också, och kan det vara det som gått sönder månntro? Förmodligen har vi haft felet i många år, för varje år som jag fyllt på olja har jag sett en fläck under bussen. Någon som vet hur en cav från 63 är konstruerad? Bifogar två bilder på trumpeten på pumpen, ovanifrån och underifrån.
Bifogad bildBifogad bild

Medan jag ändå har er på tråden tänkte jag höra om det är någon som vet var man kan renovera sina spridare? Jag tycker bussen svartryker lite väl mycket i uppförsbackarna och har fått ett tips att det kan vara spridarna.

Hälsningar
Roffe
HBV 76

--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Rolf & Eva HBV76
inlägg 26 Apr 2011, 12:32
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40

Nej, i det priset var det inga nya spridarspetsar, tyvärr var de gamla så dåliga så de inte gick att fixa. Men nu sitter det helt nya spridare i den!

Alla membran och packningar i pumpen är bytta, det fanns till och med nya pumpelement i England, så även de är bytta. Kort sagt, en ny pump med nya spridare. Jag får bussen i slutet på veckan, och det ska bli riktigt kul att testa den. Tyvärr blir räkningen inte alls lika kul, men om vi kör ungefär lika mycket som vi brukar varje sommar så är det 312 år innan nästa renovering, så utslaget per år blir det inte så mycket... laugh.gif

/R

--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 20th July 2025 - 12:27
Designed from: InfinityStyles.com