![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Rolf & Eva HBV76 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 ![]() |
Hej
Våren närmar sig, och det är dags att börja med bussen. I somras när jag fyllde på dieselpumpen med olja, upptäckte jag att oljan läcker ut genom ett rör som ser ut som en trumpet. Jag testade att vända öppningen uppåt, men det droppade duktigt ändå. Eftersom vi hade en färjetid mot åland att passa så satte jag helt enkelt dit en smal slang, som jag sedan fäste upp mot motorn för att behålla oljan i pumpen. Bussen gick fint hela semestern, men inför sommaren skulle jag vilja fixa detta. Jag har letat här på sidan och hittat en del diskussioner om ett membran i pumpen, finns det i min pump också, och kan det vara det som gått sönder månntro? Förmodligen har vi haft felet i många år, för varje år som jag fyllt på olja har jag sett en fläck under bussen. Någon som vet hur en cav från 63 är konstruerad? Bifogar två bilder på trumpeten på pumpen, ovanifrån och underifrån. ![]() ![]() Medan jag ändå har er på tråden tänkte jag höra om det är någon som vet var man kan renovera sina spridare? Jag tycker bussen svartryker lite väl mycket i uppförsbackarna och har fått ett tips att det kan vara spridarna. Hälsningar Roffe HBV 76 -------------------- |
![]() ![]() |
Rolf & Eva HBV76 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 ![]() |
Tack för snabba svar!! ![]() Ok, då har jag blivit lite klokare. Kanske ska testa med lite tjockare olja... Jag tror det är regentmotorn jag har, men jag ska kolla i helgen vad motorn och pumpen heter. Ett pumpbyte kanske skulle tillföra en eller två hästkrafter till vilket skulle vara skönt. /R -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 20th July 2025 - 12:00 |
Designed from: ![]() |