Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| Rolf & Eva HBV76 |
29 Jan 2011, 19:18
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 |
Hej
Våren närmar sig, och det är dags att börja med bussen. I somras när jag fyllde på dieselpumpen med olja, upptäckte jag att oljan läcker ut genom ett rör som ser ut som en trumpet. Jag testade att vända öppningen uppåt, men det droppade duktigt ändå. Eftersom vi hade en färjetid mot åland att passa så satte jag helt enkelt dit en smal slang, som jag sedan fäste upp mot motorn för att behålla oljan i pumpen. Bussen gick fint hela semestern, men inför sommaren skulle jag vilja fixa detta. Jag har letat här på sidan och hittat en del diskussioner om ett membran i pumpen, finns det i min pump också, och kan det vara det som gått sönder månntro? Förmodligen har vi haft felet i många år, för varje år som jag fyllt på olja har jag sett en fläck under bussen. Någon som vet hur en cav från 63 är konstruerad? Bifogar två bilder på trumpeten på pumpen, ovanifrån och underifrån. ![]() ![]() Medan jag ändå har er på tråden tänkte jag höra om det är någon som vet var man kan renovera sina spridare? Jag tycker bussen svartryker lite väl mycket i uppförsbackarna och har fått ett tips att det kan vara spridarna. Hälsningar Roffe HBV 76 -------------------- |
![]() ![]() |
| Tommy HBV 1 |
30 Jan 2011, 18:32
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej på er.
Det stämmer som Ullrick skriver om pumpen, Du skall fylla på olja tills det kommer olja ur nivå hålet dieselen som läcker genom pumpelementen har en lägre viskositet än smörjoljan i pumpen så den kommer ut först. Men jag vill ge dig det tippset att fixera inte slangen högre än utloppet på spiralen (överfyllnadsskyddet) för då fyller du hela utrymet vid pumpelementen samt även utrymmet före membranet med diesel/olja så reglerstången får inte jobba som den ska. Det kan vara en orsak till att motorn ryker i backarna. Skall du göra något provisoriskt så fixa en behållare (flaska) från slangen i samma höjd som utloppet från pumpen, då kan regulatorn arbeta via undertrycket i insugningsröret som den ska. Om du håller nivån (med olja)vid nivåpluggen så skll det till mycket inre läckage innan det kommer ut diesel ur skvallerröret. Det kan tänkas att jag har någon pump liggande? Är det regentmotorn du har i bussen? Tommy HBV 1 |
Rolf & Eva HBV76 Läckande dieselpump 29 Jan 2011, 19:18
RICKARD/ULLRICK HBV74 För en scaniaamatör ser det ut som evakueringsrÃ... 29 Jan 2011, 21:00
Rolf & Eva HBV76 Tack för snabba svar!! :vink
Ok, då har... 3 Feb 2011, 13:51
Rolf & Eva HBV76 Jaha, då har jag varit ute i mörkret och kylan f... 20 Feb 2011, 19:50
Rolf & Eva HBV76 Sådärja, den 4e april lämnas bussen in på verk... 7 Mar 2011, 14:58
Tommy HBV 1 Hej Rolf.
Ja det är nog inte fel att få pumpen f... 7 Mar 2011, 17:50
Rolf & Eva HBV76 Nej, i det priset var det inga nya spridarspetsar,... 26 Apr 2011, 12:32
Tommy HBV 1 Vad bra att du fick det fixat.
Synd ni inte kommer... 26 Apr 2011, 17:07
Rolf & Eva HBV76 Nu står bussen på gården igen.
Tyvärr är det ... 1 May 2011, 14:41 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 13th November 2025 - 23:33 |
| Designed from: |