![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Andreas HBV 233 |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 27 Registrerad: 14-November 10 Medlemsnummer: 1561 ![]() |
Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.
Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII ![]() Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Mailet med andra svaret från Transportsstyrelsen kommer här. mvh Berra ![]() Hej! Bestämmelsen gäller endast bilar och släpvagnar med totalvikt över 3,5 ton, och skrivningen enligt 2003:42 gäller inte längre. Motsvarande regel finns idag i Transportstyrelsens föreskrifter om hopkoppling av bil och släpvagn, TSFS 2009:17 men förhållandet mellan dragbilens släpvagnsvikt och släpvagnens totalvikt är alltså inte reglerat på något sätt.. När kravet på kopplingsbesiktning eller kopplingsklassning av tunga fordon försvann 2003 var man tvungen att införa regler som förhindrar att olämpliga kombinationer av fordon som var för sig är helt korrekta men tillsammans ger ett olämpligt ekipage. Exempel på sådana felaktigheter är när karosseridelar tar i varandra vid skarp sväng eller om höjdskillnaden mellan bilens draganordning och släpets dragstång är så stor att brytningar kan uppstå och förbindelsen därmed kan bli otillförlitlig. I den paragrafen, 20 kap 32 § VVFS 2003:22 var ursprungligen ett av villkoren att släpvagnens totalvikt inte fick vara större än det dragande fordonets släpvagnsvikt, men den punkten togs bort genom VVFS 2006:138. Med vänliga hälsningar Bo Göingberg Utredare Vägtrafikavdelningen, Supportenheten Transportstyrelsen |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 23:06 |
Designed from: ![]() |