![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Andreas HBV 233 |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 27 Registrerad: 14-November 10 Medlemsnummer: 1561 ![]() |
Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.
Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII ![]() Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Det är Transportstyrelsens handläggare Bo Göingberg och Hans Mattson som är bäst på de bekymmer du har. Hela mitt förra inlägg är ett mail formulerat av Bo Göingberg. Första kommentaren gäller textraden: "Tyvärr är nog inte hela frågan besvarad i detta. Men första stycket stämmer väl överens med men bruttoviktsuppfattning på personbilar/lätta fordon. Jag tror dock inte att den är tillämplig på tunga fordon som grund." Att du inte tror på mig är en sak, men när du får svar från en som VET så borde du köpa resonemanget om BRUTTOVIKT. Bruttovikt räknas alltid fram på samma sätt oavsett dragfordons/släpfordons totalvikter. Och bruttovikt påverkar aldrig vilken körkortsbehörighet som krävs. Din förfrågan i inlägget: BE utfärdat den 1 April 1991, CE utfärdat 1 April 2010 får du koppla ett släp med en tjänstevikt 700 kg lastvikt 1000 kg och totalvikt 3000 kg till en: C Lastbil med tot vikt 18t max släpvagnsvikt 2200 kg får framföras med CE oavsett datum man fått behörigheten. A Personbil (Totalvikt?) med max släpvagnsvikt 2200 kg B Pers. bil kl II (Totalvikt?) max släpvagnsvikt 2200 kg För båda gäller: Är dragbilens totalvikt under 3,5 ton är det bara BE som behövs. Är dragbilens totalvikt över 3,5 ton räcker båda körkorten med dom datum som nämns. Och det enda som i detta fall styr vilka körkortsbehörigheter som gäller är släpets TOTALVIKT. Alltså: Hur mycket last du har på släpet påverkar INTE vilken körkortsbehörighet som krävs. mvh Bertil ![]() Hej! Jag skulle ha gett Johnny svar också: Krävs BE, varesig du kör tom, lastad med en skiftnyckel eller med en bil. Berra ![]() |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej igen,
no hard feelings, men då förstår jag inte bla. denna skrivning "1. Sammankoppling av ny- eller omregistrerade fordon (VVFS 2003:22 20 kap. 32 §, ändrad enligt 2003:42). Dragande fordon och släpfordon som godkänts vid registreringsbesiktning efter den 1 maj 2003 får brukas tillsammans om; – släpfordonets totalvikt inte är större än det dragande fordonets släpfordonsvikt " Jag har inte detaljstuderat detta, men jag tror fortfarande inte att de som svarat på frågan inte har uppfattat frågan som jag skulle ha ställt den? Förvisso tillkommer ju ett rekvisit som jag tidigare inte har haft med som gäller i mitt fall det är att dragfordonet omregistrerats efter 1 maj 2003. Mvh Mathias Hej! Det är Transportstyrelsens handläggare Bo Göingberg och Hans Mattson som är bäst på de bekymmer du har. Hela mitt förra inlägg är ett mail formulerat av Bo Göingberg. Första kommentaren gäller textraden: "Tyvärr är nog inte hela frågan besvarad i detta. Men första stycket stämmer väl överens med men bruttoviktsuppfattning på personbilar/lätta fordon. Jag tror dock inte att den är tillämplig på tunga fordon som grund." Att du inte tror på mig är en sak, men när du får svar från en som VET så borde du köpa resonemanget om BRUTTOVIKT. Bruttovikt räknas alltid fram på samma sätt oavsett dragfordons/släpfordons totalvikter. Och bruttovikt påverkar aldrig vilken körkortsbehörighet som krävs. Din förfrågan i inlägget: BE utfärdat den 1 April 1991, CE utfärdat 1 April 2010 får du koppla ett släp med en tjänstevikt 700 kg lastvikt 1000 kg och totalvikt 3000 kg till en: C Lastbil med tot vikt 18t max släpvagnsvikt 2200 kg får framföras med CE oavsett datum man fått behörigheten. A Personbil (Totalvikt?) med max släpvagnsvikt 2200 kg B Pers. bil kl II (Totalvikt?) max släpvagnsvikt 2200 kg För båda gäller: Är dragbilens totalvikt under 3,5 ton är det bara BE som behövs. Är dragbilens totalvikt över 3,5 ton räcker båda körkorten med dom datum som nämns. Och det enda som i detta fall styr vilka körkortsbehörigheter som gäller är släpets TOTALVIKT. Alltså: Hur mycket last du har på släpet påverkar INTE vilken körkortsbehörighet som krävs. mvh Bertil ![]() Hej! Jag skulle ha gett Johnny svar också: Krävs BE, varesig du kör tom, lastad med en skiftnyckel eller med en bil. Berra ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 22:15 |
Designed from: ![]() |