Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Dragkrok, körkort PBII
Andreas HBV 233
inlägg 7 Jan 2011, 16:02
Inlägg #1

Advanced Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 14-November 10
Medlemsnummer: 1561

Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gÀller pÄ körkortsidan om man har en dragkrok pÄ bussen och den Àr pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gÀller.

Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och fÄr det klassat till lÄt sÀga 3.5 ton, mÄste jag dÄ ha ce behörighet för att dra ett slÀp tyngre Àn 750 kg, sÄ funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det nÀr det gÀller PBII smile.gif

Trevlig helg
Mvh Andreas Jinnestrand HBV233
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Bertil HBV30
inlägg 14 Jan 2011, 21:02
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598

Hej!

Tekniska regler

Det finns tekniska regler för hur bil och slĂ€p fĂ„r kopplas samman och dĂ„ Ă€r det verkligheten som gĂ€ller: Om viss maximal slĂ€pvagnsvikt gĂ€ller för ett motordrivet fordon fĂ„r den sammanlagda vikten av dragna slĂ€pvagnar inte överstiga denna vikt. Koppla frĂ„n slĂ€pet med aktuell last och stĂ€ll det pĂ„ en vĂ„g – det vĂ€rde vĂ„gen visar fĂ„r inte vara högre Ă€n dragfordonets maximala slĂ€pvagnsvikt. Detta gĂ€ller oavsett körkortsbehörighet och oavsett om det Ă€r pĂ„ vĂ€g, enskild eller allmĂ€n, eller i terrĂ€ng. ÖvertrĂ€delse kan ge penningböter, exempelvis 2000 kr om övertrĂ€delsen Ă€r upp till 20 %.

Körkortsregler

Och sÄ finns det körkortsregler för hur bil och slÀp fÄr kopplas samman (och dessa ska man helst inte tala om pÄ samma dag, sammanblandning av regelverken Àr snarare regel Àn undantag). NÀr körkortsreglerna anger vikter har de ingenting med verkligheten att göra utan hÀnvisar till en siffra i registreringsbeviset. Polisen ska kunna kolla körkortet utan att ha vÄg med sig.

Körkortsreglerna sÀger att förare med E-behörighet i körkortet fÄr köra de dragbilar körkortet gÀller för i kombination med alla slÀpvagnar dragbilen Àr inrÀttad för att dra. (AlltsÄ ovanstÄende tekniska krav Àr uppfyllda).

En förare som saknar E-behörigheten fÄr bara koppla till en slÀpvagn vars totalvikt (siffran i registreringsbeviset alltsÄ) inte överstiger 750 kg, med följande undantag:

slÀpvagnens totalvikt fÄr dock vara högre Àn 750 kg om

a. slÀpvagnens totalvikt inte överstiger dragbilens tjÀnstevikt, och

b. summan av slÀpvagnens totalvikt och dragbilens totalvikt inte överstiger 3500 kilo

ÖvertrĂ€delse av körkortsreglerna Ă€r olovlig körning och kan ge dagsböter eller i allvarligare fall fĂ€ngelse.

Att ”en fordonskombination som fĂ„r köras av den som har BE fĂ„r alltid köras av person som har CE" beror pĂ„ att alla innehavare av CE ocksĂ„ har BE-behörighet. Enligt 2 kap. 8 § körkortslagen ger innehav av CE eller DE automatiskt BE-behörighet.

Hoppas detta rÀtar ut ett och annat frÄgetecken.

Med vÀnliga hÀlsningar

Bo Göingberg

Utredare

VĂ€gtrafikavdelningen, Supportenheten

Transportstyrelsen
+Quote Post
*Mathias
inlägg 15 Jan 2011, 16:35
Inlägg #3

Gold Member

Grupp: HBV GĂ€st
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303

TyvÀrr Àr nog inte hela frÄgan besvarad i detta. Men första stycket stÀmmer vÀl överens med men bruttoviktsuppfattning pÄ personbilar/lÀtta fordon. Jag tror dock inte att den Àr tillÀmplig pÄ tunga fordon som grund.

Ponera att du framför en fordonskombination enl nedanstÄende alternativ pÄ ett körkort utfördat för BE den 1 April 1991, CE utfÀrdat 1 April 2010 och frÄgan Àr:

fÄr du koppla ett slÀp med en tjÀnstevikt 700 kg lastvikt 1000 kg och totalvikt 3000 kg till en:

A Personbil med max slÀpvagnsvikt 2200 kg
B Pers. bil kl II max slÀpvagnsvikt 2200 kg
c Lastbil med tot vikt 18t max slÀpvagnsvikt 2200 kg

Alla dragfordonen Àr försedda med en 50 kula som draganordning. SlÀpet Àr försett med pÄskjutsbroms.

Mvh

Mathias

Grunden i resonemanget i nedanstÄende citat köper jag rakt av, men ett CE kort utfÀrdat 1 April 2010 kan vÀl knappast ersÀtta ett BE utfÀrdat 1 april 1991. Det kan förvisso vara ointressant om det Àr sÄ att du kan koppla en lastbil med slÀp i enlighet med första stycket av svaret.

Att ”en fordonskombination som fĂ„r köras av den som har BE fĂ„r alltid köras av person som har CE" beror pĂ„ att alla innehavare av CE ocksĂ„ har BE-behörighet. Enligt 2 kap. 8 § körkortslagen ger innehav av CE eller DE automatiskt BE-behörighet."

Mvh

Mathias

CITAT(Bertil HBV30 @ 14 Jan 2011, 20:02 ) *

Hej!

Tekniska regler

Det finns tekniska regler för hur bil och slĂ€p fĂ„r kopplas samman och dĂ„ Ă€r det verkligheten som gĂ€ller: Om viss maximal slĂ€pvagnsvikt gĂ€ller för ett motordrivet fordon fĂ„r den sammanlagda vikten av dragna slĂ€pvagnar inte överstiga denna vikt. Koppla frĂ„n slĂ€pet med aktuell last och stĂ€ll det pĂ„ en vĂ„g – det vĂ€rde vĂ„gen visar fĂ„r inte vara högre Ă€n dragfordonets maximala slĂ€pvagnsvikt. Detta gĂ€ller oavsett körkortsbehörighet och oavsett om det Ă€r pĂ„ vĂ€g, enskild eller allmĂ€n, eller i terrĂ€ng. ÖvertrĂ€delse kan ge penningböter, exempelvis 2000 kr om övertrĂ€delsen Ă€r upp till 20 %.

Körkortsregler

Och sÄ finns det körkortsregler för hur bil och slÀp fÄr kopplas samman (och dessa ska man helst inte tala om pÄ samma dag, sammanblandning av regelverken Àr snarare regel Àn undantag). NÀr körkortsreglerna anger vikter har de ingenting med verkligheten att göra utan hÀnvisar till en siffra i registreringsbeviset. Polisen ska kunna kolla körkortet utan att ha vÄg med sig.

Körkortsreglerna sÀger att förare med E-behörighet i körkortet fÄr köra de dragbilar körkortet gÀller för i kombination med alla slÀpvagnar dragbilen Àr inrÀttad för att dra. (AlltsÄ ovanstÄende tekniska krav Àr uppfyllda).

En förare som saknar E-behörigheten fÄr bara koppla till en slÀpvagn vars totalvikt (siffran i registreringsbeviset alltsÄ) inte överstiger 750 kg, med följande undantag:

slÀpvagnens totalvikt fÄr dock vara högre Àn 750 kg om

a. slÀpvagnens totalvikt inte överstiger dragbilens tjÀnstevikt, och

b. summan av slÀpvagnens totalvikt och dragbilens totalvikt inte överstiger 3500 kilo

ÖvertrĂ€delse av körkortsreglerna Ă€r olovlig körning och kan ge dagsböter eller i allvarligare fall fĂ€ngelse.

Att ”en fordonskombination som fĂ„r köras av den som har BE fĂ„r alltid köras av person som har CE" beror pĂ„ att alla innehavare av CE ocksĂ„ har BE-behörighet. Enligt 2 kap. 8 § körkortslagen ger innehav av CE eller DE automatiskt BE-behörighet.

Hoppas detta rÀtar ut ett och annat frÄgetecken.

Med vÀnliga hÀlsningar

Bo Göingberg

Utredare

VĂ€gtrafikavdelningen, Supportenheten

Transportstyrelsen

+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
Andreas HBV 233   Dragkrok, körkort PBII   7 Jan 2011, 16:02
*Mathias   Hej, om ditt körkort Ă€r utfĂ€rdat efter 1 juni 1...   7 Jan 2011, 23:47
Andreas HBV 233   MisstĂ€nkte att det var den logiken. bara att sĂ€t...   8 Jan 2011, 19:55
Angelica & Peter HBV181   Hej, NĂ€r det gĂ€ller om det Ă€r OK med BE sĂ„ bĂ...   8 Jan 2011, 23:47
*Mathias   Hej, det avser att framföra bil + slĂ€p pĂ„ behĂ...   10 Jan 2011, 13:19
Bertil HBV30   Hej! Första meningen i pĂ„stĂ„endet Ă€r korre...   10 Jan 2011, 17:39
*Mathias   Med CE behörigheten tar man inte hĂ€nsyn till sl...   10 Jan 2011, 22:30
Bertil HBV30   Hej! NĂ€r man pratar körkort sĂ„ bryr man dig...   10 Jan 2011, 23:57
*Mathias   Vad gĂ€ller slĂ€pvagnsvikten sĂ„ gĂ€ller undantag ...   11 Jan 2011, 01:26
Bertil HBV30   Hej Mathias! Nu börjar jag delvis hĂ€nga med ...   11 Jan 2011, 15:05
*Mathias   Jag vet inte riktig om jag orkar gĂ„ djupare i det...   11 Jan 2011, 15:41
Bertil HBV30   Hej Mathias! Ledsen att vi inte förstĂ„r vara...   11 Jan 2011, 17:01
Tommy HBV 1   Hej pĂ„ er. Detta Ă€r ju intresant. (inte pajer oc...   11 Jan 2011, 20:07
Bertil HBV30   Hej! Mailet till Transportstyrelsen har gĂ„tt ...   11 Jan 2011, 20:59
Angelica & Peter HBV181   Jag ber om ursĂ€kt för att jag försökt förvill...   12 Jan 2011, 20:24
Bertil HBV30   Hej! Tekniska regler Det finns tekniska regl...   14 Jan 2011, 21:02
*Mathias   TyvĂ€rr Ă€r nog inte hela frĂ„gan besvarad i detta...   15 Jan 2011, 16:35
JohnyoAnnSofie HBV120   Hej pĂ„ er detta Ă€r ju verkligen svĂ„rt och krĂ„n...   15 Jan 2011, 12:53
Bertil HBV30   Hej! Det Ă€r Transportstyrelsens handlĂ€ggare...   15 Jan 2011, 19:35
*Mathias   Hej igen, no hard feelings, men dĂ„ förstĂ„r ja...   16 Jan 2011, 01:20
Bertil HBV30   Hej! Mailet med andra svaret frĂ„n Transportss...   17 Jan 2011, 12:02

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 21:31
Designed from: InfinityStyles.com