![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Andreas HBV 233 |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 27 Registrerad: 14-November 10 Medlemsnummer: 1561 ![]() |
Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.
Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII ![]() Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Tekniska regler Det finns tekniska regler för hur bil och släp fÃ¥r kopplas samman och dÃ¥ är det verkligheten som gäller: Om viss maximal släpvagnsvikt gäller för ett motordrivet fordon fÃ¥r den sammanlagda vikten av dragna släpvagnar inte överstiga denna vikt. Koppla frÃ¥n släpet med aktuell last och ställ det pÃ¥ en vÃ¥g – det värde vÃ¥gen visar fÃ¥r inte vara högre än dragfordonets maximala släpvagnsvikt. Detta gäller oavsett körkortsbehörighet och oavsett om det är pÃ¥ väg, enskild eller allmän, eller i terräng. Överträdelse kan ge penningböter, exempelvis 2000 kr om överträdelsen är upp till 20 %. Körkortsregler Och sÃ¥ finns det körkortsregler för hur bil och släp fÃ¥r kopplas samman (och dessa ska man helst inte tala om pÃ¥ samma dag, sammanblandning av regelverken är snarare regel än undantag). När körkortsreglerna anger vikter har de ingenting med verkligheten att göra utan hänvisar till en siffra i registreringsbeviset. Polisen ska kunna kolla körkortet utan att ha vÃ¥g med sig. Körkortsreglerna säger att förare med E-behörighet i körkortet fÃ¥r köra de dragbilar körkortet gäller för i kombination med alla släpvagnar dragbilen är inrättad för att dra. (AlltsÃ¥ ovanstÃ¥ende tekniska krav är uppfyllda). En förare som saknar E-behörigheten fÃ¥r bara koppla till en släpvagn vars totalvikt (siffran i registreringsbeviset alltsÃ¥) inte överstiger 750 kg, med följande undantag: släpvagnens totalvikt fÃ¥r dock vara högre än 750 kg om a. släpvagnens totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt, och b. summan av släpvagnens totalvikt och dragbilens totalvikt inte överstiger 3500 kilo Överträdelse av körkortsreglerna är olovlig körning och kan ge dagsböter eller i allvarligare fall fängelse. Att â€en fordonskombination som fÃ¥r köras av den som har BE fÃ¥r alltid köras av person som har CE" beror pÃ¥ att alla innehavare av CE ocksÃ¥ har BE-behörighet. Enligt 2 kap. 8 § körkortslagen ger innehav av CE eller DE automatiskt BE-behörighet. Hoppas detta rätar ut ett och annat frÃ¥getecken. Med vänliga hälsningar Bo Göingberg Utredare Vägtrafikavdelningen, Supportenheten Transportstyrelsen |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 21:52 |
Designed from: ![]() |