![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Andreas HBV 233 |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 27 Registrerad: 14-November 10 Medlemsnummer: 1561 ![]() |
Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gÀller pÄ körkortsidan om man har en dragkrok pÄ bussen och den Àr pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gÀller.
Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och fÄr det klassat till lÄt sÀga 3.5 ton, mÄste jag dÄ ha ce behörighet för att dra ett slÀp tyngre Àn 750 kg, sÄ funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det nÀr det gÀller PBII ![]() Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hĂ€nga med men diskussionen, tror jag … Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den Ă€r FEL: ”Vad gĂ€ller slĂ€pvagnsvikten sĂ„ gĂ€ller undantag för BE kort dĂ€r vikten berĂ€knas pĂ„ tjĂ€nstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltsĂ„. Hoppas ingen anvĂ€nder den meningen igen. TjĂ€nstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) TjĂ€nstevikt + lastförmĂ„ga = Totalvikt, vilket anvĂ€nds nĂ€r man bedömer körkortsbehörighet.. Det enklaste Ă€r att utgĂ„ frĂ„n grundregeln för lĂ€tt slĂ€p: max 750 kg totalvikt. Och det gĂ€ller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga slĂ€pfordon med totalvikt över 750 kg krĂ€vs E-behörighet. Vilket körkort man har styr inte alls vad man fĂ„r koppla ihop, bara vad man fĂ„r framföra pĂ„ vĂ€g. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som fĂ„r köras av den som har BE fĂ„r alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man rĂ€knar vikter för körkortsbehörighet beroende pĂ„ dragfordon eller tĂ„gvikter. Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nĂ€stan bara innebĂ€r problem för att folk har feltolkat regeln sĂ„ lĂ€nge den har funnits i Sverige. Detta medger att man fĂ„r ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjĂ€nstevikt under förutsĂ€ttning att summan av bĂ„da totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rĂ€tt att köra med slĂ€pvagn tyngre Ă€n 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skĂ€l inte anvĂ€ndas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det Ă€r Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS. Om jag inte missförstĂ„r Mathias sĂ„ Ă€r det dĂ€rifrĂ„n resonemanget tidigare i trĂ„den kommer. ĂvergĂ„ngsregeln gĂ€llande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tĂ„gvikt. Personbilar med sĂ„ hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tĂ„gvikt har jag inte sett, men det finns exempel pĂ„ fordon som idag fĂ„r kopplas ihop och köras pĂ„ B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan fĂ„ en tĂ„gvikt pĂ„ över 40 ton. Det kommer att förĂ€ndras i och med tredje körkortsdirektivet för dĂ€refter gĂ€ller BE för slĂ€pvagn med max totalvikt 3500 kg. Men Ă€ven sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt ocksĂ„) pĂ„ BE-körkort dĂ„ en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton. Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstĂ„tt Mathias sĂ„ kapitalt att vi inte pratar samma sprĂ„k? Berra ![]() |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV GĂ€st Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag vet inte riktig om jag orkar gÄ djupare i detta resonemang, men om du inte hÄller med om att bruttovikten (tjÀnstevikt + lastvikt) pÄ slÀpet avgör om det kan framföras pÄ allmÀnvÀg med personbil + slÀp med BE behörigheten sÄ kan vi inte föra diskussionen vidare.
Totalvikten pĂ„ slĂ€pet Ă€r ointressant i detta hĂ€nseende. Var hittar du din skrivning " en fordonskombination som fĂ„r köras av den som har BE fĂ„r alltid köras av person som har CE"? Mvh Mathias Hej Mathias! Nu börjar jag delvis hĂ€nga med men diskussionen, tror jag ⊠Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den Ă€r FEL: âVad gĂ€ller slĂ€pvagnsvikten sĂ„ gĂ€ller undantag för BE kort dĂ€r vikten berĂ€knas pĂ„ tjĂ€nstevikt + lastvikt = bruttovikt.â FEL, alltsĂ„. Hoppas ingen anvĂ€nder den meningen igen. TjĂ€nstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) TjĂ€nstevikt + lastförmĂ„ga = Totalvikt, vilket anvĂ€nds nĂ€r man bedömer körkortsbehörighet.. Det enklaste Ă€r att utgĂ„ frĂ„n grundregeln för lĂ€tt slĂ€p: max 750 kg totalvikt. Och det gĂ€ller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga slĂ€pfordon med totalvikt över 750 kg krĂ€vs E-behörighet. Vilket körkort man har styr inte alls vad man fĂ„r koppla ihop, bara vad man fĂ„r framföra pĂ„ vĂ€g. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som fĂ„r köras av den som har BE fĂ„r alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man rĂ€knar vikter för körkortsbehörighet beroende pĂ„ dragfordon eller tĂ„gvikter. Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nĂ€stan bara innebĂ€r problem för att folk har feltolkat regeln sĂ„ lĂ€nge den har funnits i Sverige. Detta medger att man fĂ„r ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjĂ€nstevikt under förutsĂ€ttning att summan av bĂ„da totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rĂ€tt att köra med slĂ€pvagn tyngre Ă€n 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skĂ€l inte anvĂ€ndas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det Ă€r Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS. Om jag inte missförstĂ„r Mathias sĂ„ Ă€r det dĂ€rifrĂ„n resonemanget tidigare i trĂ„den kommer. ĂvergĂ„ngsregeln gĂ€llande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tĂ„gvikt. Personbilar med sĂ„ hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tĂ„gvikt har jag inte sett, men det finns exempel pĂ„ fordon som idag fĂ„r kopplas ihop och köras pĂ„ B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan fĂ„ en tĂ„gvikt pĂ„ över 40 ton. Det kommer att förĂ€ndras i och med tredje körkortsdirektivet för dĂ€refter gĂ€ller BE för slĂ€pvagn med max totalvikt 3500 kg. Men Ă€ven sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt ocksĂ„) pĂ„ BE-körkort dĂ„ en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton. Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstĂ„tt Mathias sĂ„ kapitalt att vi inte pratar samma sprĂ„k? Berra ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 23:12 |
Designed from: ![]() |