Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Dragkrok, körkort PBII
Andreas HBV 233
inlägg 7 Jan 2011, 16:02
Inlägg #1

Advanced Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 14-November 10
Medlemsnummer: 1561

Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gÀller pÄ körkortsidan om man har en dragkrok pÄ bussen och den Àr pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gÀller.

Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och fÄr det klassat till lÄt sÀga 3.5 ton, mÄste jag dÄ ha ce behörighet för att dra ett slÀp tyngre Àn 750 kg, sÄ funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det nÀr det gÀller PBII smile.gif

Trevlig helg
Mvh Andreas Jinnestrand HBV233
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Bertil HBV30
inlägg 11 Jan 2011, 15:05
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598

Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hĂ€nga med men diskussionen, tror jag …
Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den Àr FEL:
”Vad gĂ€ller slĂ€pvagnsvikten sĂ„ gĂ€ller undantag för BE kort dĂ€r vikten berĂ€knas pĂ„ tjĂ€nstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltsĂ„. Hoppas ingen anvĂ€nder den meningen igen.

TjÀnstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) TjÀnstevikt + lastförmÄga = Totalvikt, vilket anvÀnds nÀr man bedömer körkortsbehörighet..

Det enklaste Àr att utgÄ frÄn grundregeln för lÀtt slÀp: max 750 kg totalvikt. Och det gÀller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga slÀpfordon med totalvikt över 750 kg krÀvs E-behörighet.
Vilket körkort man har styr inte alls vad man fÄr koppla ihop, bara vad man fÄr framföra pÄ vÀg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som fÄr köras av den som har BE fÄr alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man rÀknar vikter för körkortsbehörighet beroende pÄ dragfordon eller tÄgvikter.

Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nÀstan bara innebÀr problem för att folk har feltolkat regeln sÄ lÀnge den har funnits i Sverige. Detta medger att man fÄr ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjÀnstevikt under förutsÀttning att summan av bÄda totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rÀtt att köra med slÀpvagn tyngre Àn 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skÀl inte anvÀndas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det Àr Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS.
Om jag inte missförstÄr Mathias sÄ Àr det dÀrifrÄn resonemanget tidigare i trÄden kommer.

ÖvergĂ„ngsregeln gĂ€llande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tĂ„gvikt. Personbilar med sĂ„ hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tĂ„gvikt har jag inte sett, men det finns exempel pĂ„ fordon som idag fĂ„r kopplas ihop och köras pĂ„ B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan fĂ„ en tĂ„gvikt pĂ„ över 40 ton. Det kommer att förĂ€ndras i och med tredje körkortsdirektivet för dĂ€refter gĂ€ller BE för slĂ€pvagn med max totalvikt 3500 kg. Men Ă€ven sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt ocksĂ„) pĂ„ BE-körkort dĂ„ en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton.

Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstÄtt Mathias sÄ kapitalt att vi inte pratar samma sprÄk?
Berra action-smiley-030.gif
+Quote Post
*Mathias
inlägg 11 Jan 2011, 15:41
Inlägg #3

Gold Member

Grupp: HBV GĂ€st
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303

Jag vet inte riktig om jag orkar gÄ djupare i detta resonemang, men om du inte hÄller med om att bruttovikten (tjÀnstevikt + lastvikt) pÄ slÀpet avgör om det kan framföras pÄ allmÀnvÀg med personbil + slÀp med BE behörigheten sÄ kan vi inte föra diskussionen vidare.

Totalvikten pÄ slÀpet Àr ointressant i detta hÀnseende.

Var hittar du din skrivning " en fordonskombination som fÄr köras av den som har BE fÄr alltid köras av person som har CE"?

Mvh

Mathias

CITAT(Bertil HBV30 @ 11 Jan 2011, 14:05 ) *

Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hĂ€nga med men diskussionen, tror jag 

Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den Àr FEL:
”Vad gĂ€ller slĂ€pvagnsvikten sĂ„ gĂ€ller undantag för BE kort dĂ€r vikten berĂ€knas pĂ„ tjĂ€nstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltsĂ„. Hoppas ingen anvĂ€nder den meningen igen.

TjÀnstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) TjÀnstevikt + lastförmÄga = Totalvikt, vilket anvÀnds nÀr man bedömer körkortsbehörighet..

Det enklaste Àr att utgÄ frÄn grundregeln för lÀtt slÀp: max 750 kg totalvikt. Och det gÀller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga slÀpfordon med totalvikt över 750 kg krÀvs E-behörighet.
Vilket körkort man har styr inte alls vad man fÄr koppla ihop, bara vad man fÄr framföra pÄ vÀg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som fÄr köras av den som har BE fÄr alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man rÀknar vikter för körkortsbehörighet beroende pÄ dragfordon eller tÄgvikter.

Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nÀstan bara innebÀr problem för att folk har feltolkat regeln sÄ lÀnge den har funnits i Sverige. Detta medger att man fÄr ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjÀnstevikt under förutsÀttning att summan av bÄda totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rÀtt att köra med slÀpvagn tyngre Àn 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skÀl inte anvÀndas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det Àr Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS.
Om jag inte missförstÄr Mathias sÄ Àr det dÀrifrÄn resonemanget tidigare i trÄden kommer.

ÖvergĂ„ngsregeln gĂ€llande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tĂ„gvikt. Personbilar med sĂ„ hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tĂ„gvikt har jag inte sett, men det finns exempel pĂ„ fordon som idag fĂ„r kopplas ihop och köras pĂ„ B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan fĂ„ en tĂ„gvikt pĂ„ över 40 ton. Det kommer att förĂ€ndras i och med tredje körkortsdirektivet för dĂ€refter gĂ€ller BE för slĂ€pvagn med max totalvikt 3500 kg. Men Ă€ven sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt ocksĂ„) pĂ„ BE-körkort dĂ„ en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton.

Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstÄtt Mathias sÄ kapitalt att vi inte pratar samma sprÄk?
Berra action-smiley-030.gif

+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
Andreas HBV 233   Dragkrok, körkort PBII   7 Jan 2011, 16:02
*Mathias   Hej, om ditt körkort Ă€r utfĂ€rdat efter 1 juni 1...   7 Jan 2011, 23:47
Andreas HBV 233   MisstĂ€nkte att det var den logiken. bara att sĂ€t...   8 Jan 2011, 19:55
Angelica & Peter HBV181   Hej, NĂ€r det gĂ€ller om det Ă€r OK med BE sĂ„ bĂ...   8 Jan 2011, 23:47
*Mathias   Hej, det avser att framföra bil + slĂ€p pĂ„ behĂ...   10 Jan 2011, 13:19
Bertil HBV30   Hej! Första meningen i pĂ„stĂ„endet Ă€r korre...   10 Jan 2011, 17:39
*Mathias   Med CE behörigheten tar man inte hĂ€nsyn till sl...   10 Jan 2011, 22:30
Bertil HBV30   Hej! NĂ€r man pratar körkort sĂ„ bryr man dig...   10 Jan 2011, 23:57
*Mathias   Vad gĂ€ller slĂ€pvagnsvikten sĂ„ gĂ€ller undantag ...   11 Jan 2011, 01:26
Bertil HBV30   Hej Mathias! Nu börjar jag delvis hĂ€nga med ...   11 Jan 2011, 15:05
*Mathias   Jag vet inte riktig om jag orkar gĂ„ djupare i det...   11 Jan 2011, 15:41
Bertil HBV30   Hej Mathias! Ledsen att vi inte förstĂ„r vara...   11 Jan 2011, 17:01
Tommy HBV 1   Hej pĂ„ er. Detta Ă€r ju intresant. (inte pajer oc...   11 Jan 2011, 20:07
Bertil HBV30   Hej! Mailet till Transportstyrelsen har gĂ„tt ...   11 Jan 2011, 20:59
Angelica & Peter HBV181   Jag ber om ursĂ€kt för att jag försökt förvill...   12 Jan 2011, 20:24
Bertil HBV30   Hej! Tekniska regler Det finns tekniska regl...   14 Jan 2011, 21:02
*Mathias   TyvĂ€rr Ă€r nog inte hela frĂ„gan besvarad i detta...   15 Jan 2011, 16:35
JohnyoAnnSofie HBV120   Hej pĂ„ er detta Ă€r ju verkligen svĂ„rt och krĂ„n...   15 Jan 2011, 12:53
Bertil HBV30   Hej! Det Ă€r Transportstyrelsens handlĂ€ggare...   15 Jan 2011, 19:35
*Mathias   Hej igen, no hard feelings, men dĂ„ förstĂ„r ja...   16 Jan 2011, 01:20
Bertil HBV30   Hej! Mailet med andra svaret frĂ„n Transportss...   17 Jan 2011, 12:02

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 23:12
Designed from: InfinityStyles.com