Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Dragkrok, körkort PBII
Andreas HBV 233
inlägg 7 Jan 2011, 16:02
Inlägg #1


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 27
Registrerad: 14-November 10
Medlemsnummer: 1561



Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.

Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII smile.gif

Trevlig helg
Mvh Andreas Jinnestrand HBV233
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Bertil HBV30
inlägg 11 Jan 2011, 15:05
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hänga med men diskussionen, tror jag …
Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den är FEL:
”Vad gäller släpvagnsvikten sÃ¥ gäller undantag för BE kort där vikten beräknas pÃ¥ tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltsÃ¥. Hoppas ingen använder den meningen igen.

Tjänstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) Tjänstevikt + lastförmåga = Totalvikt, vilket används när man bedömer körkortsbehörighet..

Det enklaste är att utgå från grundregeln för lätt släp: max 750 kg totalvikt. Och det gäller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga släpfordon med totalvikt över 750 kg krävs E-behörighet.
Vilket körkort man har styr inte alls vad man får koppla ihop, bara vad man får framföra på väg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som får köras av den som har BE får alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man räknar vikter för körkortsbehörighet beroende på dragfordon eller tågvikter.

Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nästan bara innebär problem för att folk har feltolkat regeln så länge den har funnits i Sverige. Detta medger att man får ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjänstevikt under förutsättning att summan av båda totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rätt att köra med släpvagn tyngre än 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skäl inte användas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det är Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS.
Om jag inte missförstår Mathias så är det därifrån resonemanget tidigare i tråden kommer.

Övergångsregeln gällande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tågvikt. Personbilar med så hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tågvikt har jag inte sett, men det finns exempel på fordon som idag får kopplas ihop och köras på B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan få en tågvikt på över 40 ton. Det kommer att förändras i och med tredje körkortsdirektivet för därefter gäller BE för släpvagn med max totalvikt 3500 kg. Men även sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt också) på BE-körkort då en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton.

Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstått Mathias så kapitalt att vi inte pratar samma språk?
Berra action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
Andreas HBV 233   Dragkrok, körkort PBII   7 Jan 2011, 16:02
*Mathias   Hej, om ditt körkort är utfärdat efter 1 juni 1...   7 Jan 2011, 23:47
Andreas HBV 233   Misstänkte att det var den logiken. bara att sät...   8 Jan 2011, 19:55
Angelica & Peter HBV181   Hej, När det gäller om det är OK med BE sÃ¥ bÃ...   8 Jan 2011, 23:47
*Mathias   Hej, det avser att framföra bil + släp pÃ¥ behÃ...   10 Jan 2011, 13:19
Bertil HBV30   Hej! Första meningen i pÃ¥stÃ¥endet är korre...   10 Jan 2011, 17:39
*Mathias   Med CE behörigheten tar man inte hänsyn till sl...   10 Jan 2011, 22:30
Bertil HBV30   Hej! När man pratar körkort sÃ¥ bryr man dig...   10 Jan 2011, 23:57
*Mathias   Vad gäller släpvagnsvikten sÃ¥ gäller undantag ...   11 Jan 2011, 01:26
Bertil HBV30   Hej Mathias! Nu börjar jag delvis hänga med ...   11 Jan 2011, 15:05
*Mathias   Jag vet inte riktig om jag orkar gÃ¥ djupare i det...   11 Jan 2011, 15:41
Bertil HBV30   Hej Mathias! Ledsen att vi inte förstÃ¥r vara...   11 Jan 2011, 17:01
Tommy HBV 1   Hej pÃ¥ er. Detta är ju intresant. (inte pajer oc...   11 Jan 2011, 20:07
Bertil HBV30   Hej! Mailet till Transportstyrelsen har gÃ¥tt ...   11 Jan 2011, 20:59
Angelica & Peter HBV181   Jag ber om ursäkt för att jag försökt förvill...   12 Jan 2011, 20:24
Bertil HBV30   Hej! Tekniska regler Det finns tekniska regl...   14 Jan 2011, 21:02
*Mathias   Tyvärr är nog inte hela frÃ¥gan besvarad i detta...   15 Jan 2011, 16:35
JohnyoAnnSofie HBV120   Hej pÃ¥ er detta är ju verkligen svÃ¥rt och krÃ¥n...   15 Jan 2011, 12:53
Bertil HBV30   Hej! Det är Transportstyrelsens handläggare...   15 Jan 2011, 19:35
*Mathias   Hej igen, no hard feelings, men dÃ¥ förstÃ¥r ja...   16 Jan 2011, 01:20
Bertil HBV30   Hej! Mailet med andra svaret frÃ¥n Transportss...   17 Jan 2011, 12:02


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 23:05
Designed from: InfinityStyles.com