![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Andreas HBV 233 |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 27 Registrerad: 14-November 10 Medlemsnummer: 1561 ![]() |
Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.
Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII ![]() Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hänga med men diskussionen, tror jag … Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den är FEL: ”Vad gäller släpvagnsvikten sÃ¥ gäller undantag för BE kort där vikten beräknas pÃ¥ tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltsÃ¥. Hoppas ingen använder den meningen igen. Tjänstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) Tjänstevikt + lastförmÃ¥ga = Totalvikt, vilket används när man bedömer körkortsbehörighet.. Det enklaste är att utgÃ¥ frÃ¥n grundregeln för lätt släp: max 750 kg totalvikt. Och det gäller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga släpfordon med totalvikt över 750 kg krävs E-behörighet. Vilket körkort man har styr inte alls vad man fÃ¥r koppla ihop, bara vad man fÃ¥r framföra pÃ¥ väg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som fÃ¥r köras av den som har BE fÃ¥r alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man räknar vikter för körkortsbehörighet beroende pÃ¥ dragfordon eller tÃ¥gvikter. Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nästan bara innebär problem för att folk har feltolkat regeln sÃ¥ länge den har funnits i Sverige. Detta medger att man fÃ¥r ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjänstevikt under förutsättning att summan av bÃ¥da totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rätt att köra med släpvagn tyngre än 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skäl inte användas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det är Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS. Om jag inte missförstÃ¥r Mathias sÃ¥ är det därifrÃ¥n resonemanget tidigare i trÃ¥den kommer. ÖvergÃ¥ngsregeln gällande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tÃ¥gvikt. Personbilar med sÃ¥ hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tÃ¥gvikt har jag inte sett, men det finns exempel pÃ¥ fordon som idag fÃ¥r kopplas ihop och köras pÃ¥ B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan fÃ¥ en tÃ¥gvikt pÃ¥ över 40 ton. Det kommer att förändras i och med tredje körkortsdirektivet för därefter gäller BE för släpvagn med max totalvikt 3500 kg. Men även sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt ocksÃ¥) pÃ¥ BE-körkort dÃ¥ en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton. Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstÃ¥tt Mathias sÃ¥ kapitalt att vi inte pratar samma sprÃ¥k? Berra ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 23:05 |
Designed from: ![]() |