![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Thobias |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 ![]() |
Hej,
Jag har 24v i bussen men behöver 12v till kylskåp, toa och bilstereo. Jag har läst att man kan köpa en konverter men borde man inte kunna ta ut 12v från ett av batterierna (jag har 2 st 12v batterier som är seriekopplade)? Mvh Thobias |
![]() ![]() |
Jonas HBV 152 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Hej,
Håller med Nicklas, en omvandlare är enklast. Omkring 800 spänn för en mediumvariant, vill jag minnas. Jag har dock gjort en märklig - och säkert felaktig - koppling nu. Är det någon som har erfarenhet av detta...? (jag kanske gör en unik tråd av frågan längre fram). Tidigare hade jag gasolkyl - den höll i 18 år. Men i somras tänkte jag att jag prövar bara el. Köpte ett litet, billigt 220 V hemkylskåp på MediaMarkt - det passade perfekt. Nu kopplar jag alltså delvis bussens 24 V system till en 24>12 Volts converter. Från 12 V strömmen har jag sedan vidarekopplat en 12>220 V converter - och där är kylskåpet alltså inkopplat. Jag känner på mig att detta är ansträngt och dumt... (men jag är ju inte tekniker/fysiker). Det fungerar ju i det meningen att när vi står still kopplas kylskåpet oftast till elverket och när motorn går är det inga problem. Men jag inser någonstans att det är ett helidiotiskt system? Känns inte friskt att pressa 24 V ner till 12 V och sedan upp till 220 V... Jag har nog blivit förvillad i detta med Watt också... Kylskåpet drar enligt manualen inte särskilt många Watt (ca 70W), men det verkar givetvis som att kylskåpet allena drar slut på ett fullladdat elsystem på under 6 timmar. Skäms lite nu. Men vad gör man... Bättre att göra om, göra rätt:-) Tips? Kunskap? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 13th May 2025 - 15:37 |
Designed from: ![]() |