![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Macke |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 3 Registrerad: 9-September 10 Medlemsnummer: 1290 ![]() |
Mitt första inlägg. Väldigt trevlig forum med mycket nyttig information.
Här är då mitt husbussprojekt, En Volvo Vanhool B10M årsmodell 84. ![]() Går fint i motor och låda. Men till det som är mindre kul, rost. fyrkantbalken som sidoluckorna sitter i är helt utrostad på vissa ställen. Jag misstänker att det runnit in vatten i balken via sidolisten som varit popnitad i balken. ![]() Har något erfarenhet av att byta balkar som bär upp karossen? Är det bara att "klä av" hela bussen? Eller kan man göra det på något smidigare sätt? Eller ska man kanske se sig om efter ett annat projekt? Jag gillar dock vanhool ![]() Känns skönt att man har hittat till husbussensvänner. Ser fram emot den dagen då det är dags att ansöka om medlemskap. |
![]() ![]() |
*Macke |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 3 Registrerad: 9-September 10 Medlemsnummer: 1290 ![]() |
När du säger att du fick balka om i princip allt. Menar du alla längsgående eller är det andra balkar du tänker på? Hur brukar det se ut under plåten? Det sitter väl balkar uppåt som håller upp rutor mm.
|
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag bytte de längsgående där gångjärnen till luckorna var infästa. Men rost smittar så jag fick skarva i fyrkantsrören uppåt och bytte allt nedåt. Från för till akter. Därefter rulla ner aluplåten igen och kitta dessa.
I princip ar allt uppbyggt i fyrkanter med en diagonal förstärkning. Om du har lite värme på i bussen när det blir kallt och fuktigt kommer du kunna se var blkarna går på utsidan vid kondensutfällningarna. Det är enklare att byta motor och drivlina än att svetsa upp ett lik.... Det är min erfarenhet...... /Mathias |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 23:23 |
Designed from: ![]() |