![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Har lite tankar(!) över vad vi häller i busstanken...
Någon som vet hur dieselns sammansättning ser ut på mackarna idag? Behöver man tillsätta något för smörjningens skull? Hur ligger det till med dieselbakterier? Har hört att vissa tillsätter 2-taktsolja för smörjningens skull (bränslepumpen), men att det ger avlagringar på ventiler etc, medan andra tillsätter vanlig motorolja i samband med tankning. Vad för dieselolja bör man hälla i sin tank och vad bör man låta bli? Behövs några tillsatser idag? Vilket är det bästa bränslet (ut motorsynpunkt) idag? Skiljer sig bränslet nämnvärt åt från olika leverantörer? -------------------- |
![]() ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Jag försöker undvika MK1:an efter att ha noterat radikal skillnad i effekt när den kom.
Körde på den tiden mycket traktor med tunga lass och det gjorde minst en växel i skillnad mellan "gammdieseln" och MK1. Resultatet vart lägre växel och högre varv på motorn för att klara arbetet som skulle göras. Vilket innebär mer partiklar i luften och tätare motoroljebyten... Kör numera på brännolja med tillsats av 2,5 - 3 lit tvåtaktsolja/m3 eftersom man försämrat smörjegenskaperna även på den. MK1 har sämre smörjegenskaper än den gamla dieseln, numera är den bättre än då den kom då det märktes en markant ökning av insprutningspumpsrenoveringar, särskilt ringpumparna tog mycket stryk. Men effektförlusten har dom inte kommit till rätta med och lär väl aldrig göra heller.... ![]() Så de eftersträvade miljövinsterna med MK1 är jag mycket tveksam till. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 18th July 2025 - 00:13 |
Designed from: ![]() |