![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Har lite tankar(!) över vad vi häller i busstanken...
Någon som vet hur dieselns sammansättning ser ut på mackarna idag? Behöver man tillsätta något för smörjningens skull? Hur ligger det till med dieselbakterier? Har hört att vissa tillsätter 2-taktsolja för smörjningens skull (bränslepumpen), men att det ger avlagringar på ventiler etc, medan andra tillsätter vanlig motorolja i samband med tankning. Vad för dieselolja bör man hälla i sin tank och vad bör man låta bli? Behövs några tillsatser idag? Vilket är det bästa bränslet (ut motorsynpunkt) idag? Skiljer sig bränslet nämnvärt åt från olika leverantörer? -------------------- |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag har hört att dagens brännolja jämfört med tidigare innehåller mindre tillsatser av smörjmedel (av miljöskäl antar jag), det behövs ju inte speciellt mycket smörjning i t.ex. en oljebrännare. Samtidigt skall brännoljan ha ca 10% högre energiinnehåll och därmed ge ungefär motsvarande bränslebesparing. Har ingen aning om sanningshalten dock...
Marindiesel borde väl kanske vara ett bättre alternativ då eftersom den dessutom inte är färgad. Lite svårare att få tag på dock. Jag kör på diesel från Statoil och häller inte i något extra i tanken. Kanske borde jag hälla i något för smörjningens eller dieselbakteriernas skull? -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 18th July 2025 - 00:42 |
Designed from: ![]() |