![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Har lite tankar(!) över vad vi häller i busstanken...
Någon som vet hur dieselns sammansättning ser ut på mackarna idag? Behöver man tillsätta något för smörjningens skull? Hur ligger det till med dieselbakterier? Har hört att vissa tillsätter 2-taktsolja för smörjningens skull (bränslepumpen), men att det ger avlagringar på ventiler etc, medan andra tillsätter vanlig motorolja i samband med tankning. Vad för dieselolja bör man hälla i sin tank och vad bör man låta bli? Behövs några tillsatser idag? Vilket är det bästa bränslet (ut motorsynpunkt) idag? Skiljer sig bränslet nämnvärt åt från olika leverantörer? -------------------- |
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Gamla Magirusen får en skvätt motorolja i tanken med jämna mellanrum. Om det är nödvändigt vet jag inte men jag inbillar mej att han går bättre.
Jag har dock siffror från en åkare att MK1 dieseln ger ungefär 10% lägre effekt och samtidigt ca 10% högre förbrukning. Detta uppmättes på alla 4 ekipage han hade igång. Det känns också om man tar en skvätt MK1 mellan fingrarna så känns den "torrare" än "gamdiesel" Har nu bytt från OKQ8 till PREEM, märker ingen skillnad men har bara tankat 1 gång hos "Björnen" så det är nog lite tidigt att säga nåt. ![]() Lars -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 18th July 2025 - 00:19 |
Designed from: ![]() |