![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Göran HBV 222 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 ![]() |
Lysröret i toan fungerar inte i bussen och nu tänkte jag
att jag skulle försöka få det att funka. Jag har mätt vid strömbrytaren och där har jag 24V (ja, närmare 30 vid laddning). Men, när jag öppnade plasten till lysröret så tycker jag inte att det ser riktigt ut som ett vanligt lysrör, jag ser ingen glimtändare tex... Ska det finnas? Hur brukar det vara konstruerat? Normalt brukar man ju rekommendera att byta glimtändare och lysrör samtidigt. Alternativt, var ska jag mäta? Och i så fall, vilken spänning ska det vara då det är OK? /Göran Bifogade bild(er) ![]() |
![]() ![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
När man kör lysrör på låg spänning (12/24V) så har man en reaktor som ger högfrekvent växelspänning (behöver ingen glimmtändare) och dom är ganska stora i bussar, precis som Tommy skriver så driver ofta en reaktor ena sidan i bussen. Dessa finns att köpa i olika storlekar och till ett lysrör räcker en ganska liten reaktor och dom kostar runt 250:-. Jag har en liggande (24V) till ingen nytta så hör av dig om du bestämmer dig för att sluta leta felet och bara koppla om till det rör du vill tända. mvh Bertil ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th July 2025 - 20:20 |
Designed from: ![]() |