Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Thelma och avgasbroms, hur fungerar det?
Tom HBV168
inlägg 23 May 2010, 15:09
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hur rubr. skall användas har jag klart för mig, men är det någon som vet hur de båda fungerar?

Thelman är ju uppbyggd kring elektromagneter och avgasbromsen stryper på avgassidan - men kan någon förklara funktionen mer ingående?

Bortsett från att Thelman drar massvis med ström (min är säkrad 100A), kan man använda den hur länge som helst utan risk för everhettning? Samma sak med avgasbromsen?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 25 May 2010, 17:55
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Mitt råd är att använd avgasbromsen så lite som möjligt på motorer med lite ålder på nacken.
Anledningen är att när avgas spjället stänger så ökar trycket i cylindrarna och likaså i grenrör och vid avgasventilerna. Följden kan bli att om ventilstyrningarna är lite slitna så trycks oljefilmen bort från styrningen med påföljd att det kan bli en skärning i styrningen och ventilen går av och ett haveri på motorn. Ingen ovanlig företeelse i långa backar och gammla motorer.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 13th July 2025 - 00:25
Designed from: InfinityStyles.com