![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Hur rubr. skall användas har jag klart för mig, men är det någon som vet hur de båda fungerar?
Thelman är ju uppbyggd kring elektromagneter och avgasbromsen stryper på avgassidan - men kan någon förklara funktionen mer ingående? Bortsett från att Thelman drar massvis med ström (min är säkrad 100A), kan man använda den hur länge som helst utan risk för everhettning? Samma sak med avgasbromsen? -------------------- |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Mitt råd är att använd avgasbromsen så lite som möjligt på motorer med lite ålder på nacken. Anledningen är att när avgas spjället stänger så ökar trycket i cylindrarna och likaså i grenrör och vid avgasventilerna. Följden kan bli att om ventilstyrningarna är lite slitna så trycks oljefilmen bort från styrningen med påföljd att det kan bli en skärning i styrningen och ventilen går av och ett haveri på motorn. Ingen ovanlig företeelse i långa backar och gammla motorer. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 13th July 2025 - 00:25 |
Designed from: ![]() |