Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Thelma och avgasbroms, hur fungerar det?
Tom HBV168
inlägg 23 May 2010, 15:09
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Hur rubr. skall användas har jag klart för mig, men är det någon som vet hur de båda fungerar?

Thelman är ju uppbyggd kring elektromagneter och avgasbromsen stryper på avgassidan - men kan någon förklara funktionen mer ingående?

Bortsett från att Thelman drar massvis med ström (min är säkrad 100A), kan man använda den hur länge som helst utan risk för everhettning? Samma sak med avgasbromsen?



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Bertil HBV30
inlägg 25 May 2010, 17:19
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!
Kan du stänga av motorn på avgasbromsen så stänger den också bränslepumpen helt, inte bara går ner till "tomgång". Och även om den inte stryps helt så påverkar den minskade tillförseln av diesel den kylande effekten som kallt bränsle ger, framförallt ventiler och även styrningarna till dessa tar stryk. Den sitter normalt ett eller två spjäll liknande ett rökgångsspjäll som är tryckluftstyrt i slutet på grenröret. Motorn "jobbar som kompressor" och den minskade andningen ger också den följden att motorn blir varmare. Men tack vare motståndet i i cylindrarna får man en mjuk och behaglig broms, har man ingen retarder så vinner man komfort i körningen på att använda avgasbroms som första broms i alla lägen.
Telma-retardern har stor risk att överhettas med brända spolar som följd. Hydrauliska retardern (ofta Voith) kan också överhettas men risken är betydligt mindre. Den brukar ha oljekylare monterad i motorns kylare och då höjer man tempen på motorn vid långvarig användning.

Oavsett vilken/vilka hjälpbromsar man har så är det bra att använda dom som huvudbroms/ar och ta till tryckluft när det behövs. Och vid körning i svåra backar ska man alternera mellan olika bromsar för att inte överhetta någon av dom.

mvh Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 13th July 2025 - 00:26
Designed from: InfinityStyles.com