Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> ByggetrÃ¥d om vÃ¥r Scania Classic 1990, HÃ¥per det gÃ¥r bra at teksten er pÃ¥ norsk...
*Andreas
inlägg 16 May 2010, 10:52
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 9
Registrerad: 16-May 10
Medlemsnummer: 1231



Hei. Hyggelig å finne dette forumet. Lager en liten tråd om oppbyggingen av bussen vår, og håper at noen finner dette interessant biggrin.gif

Vi er en familie på 4 som har tenkt en stund på at campingbuss må være en fin måte å feriere på. Etter å ha sett endel på nett etter busser og inspirasjon, valgte vi sommeren 09 å gå til innkjøp av en 1990 Scania Classik K113, for å bygge campingbuss av den. Bussen har gått i Firda Billag fra ny og frem til ca 2005. Fra 2005 og frem til vi kjøpte den ble den brukt til Kiel-turer for pensjonister. Her kommer noen bilder fra salgsannonsen:

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild


Siden ingen av oss har noe erfaring med buss, og langt mindre kjørt en, fikk vi hjelp av en kompis for å hente den. Her har vi akkurat fått den på plass hjemme på tunet. Fikk akkurat plass biggrin.gif

IPB bild


Første prosjekt ble naturlig nok å plukke ut de delene vi ikke har planer om å bruke. Det vil si mesteparten av setene, panelene med lys, brytere og luftdyser i taket, store mengder teppe osv. Vi ville beholde totalt 10 seter, slik at den fremdeles kan være registrert som buss. Resten av setene ble faktisk solgt til det lokale busselskapet :shock: Hvis noen kjenner busstypen og årsmodellen vil de nok hevde at setene ikke hører hjemme i bussen, og det er selvsagt helt riktig. De hadde visst vært byttet ut i noen nyere fra en skadet buss en gang.

IPB bild

IPB bild

IPB bild




Et annet prosjekt som har tatt mye tid var å planlegge den optimale planløsning for vårt bruk. Mange ideer svirret allerede før kjøpet, og mange ble forkastet når bussen kom på plass. Det momentet som ble mest avgjørende var en ide vi fikk når vi var å kikket på en ferdigbygd buss på Nordfjordeid. Der hadde de tatt i bruk fremste lasterom som sengeplass, og vi skjønte fort at dette var genialt for oss også. Derfor ble det bestemt at dette lasterommet skulle bli barnerom for de håpefulle på 4 og 7 år.

Utover dette har vi også to faste sengeplasser i soverom bakerst i bussen, som eget soverom for de voksne. Flere faste senger trenger vi ikke, ettersom det ikke er et mål at bussen skal huse flest mulig. For oss er det viktigere at den er komfortabel for 4.

Foran soverommet blir det et lite bad med dusj på bussens høyre side. I tillegg vil vi beholde bussens orginale toalettrom, forhåpentligvis med noen oppgraderinger. Videre fremover på høyresiden blir det en sofa foran toalettrommet, luke ned til barnerommet, og 4 vanlige sitteplasser helt fremst.

På bussens venstre side blir det klesskap, matskap, kjøleskap, kjøkkenbenk, sofa og en liten spisegruppe med 4 seter helt fremst.

Noe av det som ble prioritert først var å få på plass barnerommet, slik at det skulle være trivelig for barna under resten av den lange byggeprosessen...

Siden dette lasterommet har akkurat 150 cm bredde, var det naturlig å avgrense det til 200 cm lengde, slik at hele bunnen ble dekket av en vanlig "dobbelseng". Dette ble gjort ved å sette opp en plate ut mot lasteluken på venstre side. Høyre lasteluke blir beholdt som nødutgang. Videre ble det saget et hull i bussens gulv, med målene 50 x 70 cm. Den utsagde delen ble hengslet, og montert med en gassdemper som hjelper til å løfte/holde luken oppe. Ellers måtte vi også flytte lufteslangen fra toalettet som normalt går gjennom dette lasterommet. Den ble i stedet svinget bakover og har nå utløp ved bakakslingen.

Rommet ble trukket i grå filt på vegger, og "taket" ble malt hvitt. Det ble også laget en liten stige av noen vinkeljern og to fothvilere fra setene. Det nederste trinnet er laget slik at det kan svinges opp for ikke å ta opp for mye plass. Innerst i rommet ble det laget en liten hylle for bøker o.l. Rommet har også fått noen LED-leselys.

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild




Neste post på programmet var å starte opp plasseringen av vegger. Som dere ser har vi valgt å ta hensyn til bussens vinduer når vi plasserer veggene. Noe av grunnen til dette er at vi ikke har planer om å fjerne/erstatte vinduene slik som mange gjør. "Stenderene" er 30x50 mm treverk, og alt blir skrudd og limt sammen med sikaflex/tec7 for å unngå knirkelyder. Der det er mulig blir stenderne festet i bussens orginale setefester med 10mm bolter. Ellers blir de festet med treskruer og karosseriskruer.

Sengen bakerst er tverrstilt og laget i 2"x 6" bjelker. Dette har vi angret litt på i ettertid, fordi treverket har vridd seg litt etter monteringen. Kanskje hadde kryssfiner eller mdf vært et bedre materiale å bygge av...? Også sengen er festet i gulv og vegger med 10mm bolter.

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild


Dette for være nok for nå, men resten av byggingen frem til dags dato kommer fortløpende... Kom gjerne med kommentarer og innspill biggrin.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Andreas
inlägg 17 May 2010, 00:55
Inlägg #2


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 9
Registrerad: 16-May 10
Medlemsnummer: 1231




Tusen takk for varm velkomst og for hyggelige lykkeønskninger thumbup.gif Her kommer et innlegg til:


Når man skal bygge buss kommer man ikke bort fra at det må endel teknisk anlegg på plass også. Vi har i grunn liten eller ingen erfaring verken med buss eller camping fra før, så det har blitt endel grubling og gjetting på hva vi egentlig trenger. Dere som sitter på erfaring fra busscamping må gjerne sette oss på rett spor dersom dette høres tvilsomt ut...

Det elektriske anlegget i bussen har blitt supplert med en ekstra batteribank på 250 ah. Denne batteribanken er koblet sammen med bussens opprinnelige system ved hjelp av en skillebryter/hovedstrømsbryter. Denne er plassert ved førerplasen, og har innstillingene "0", "1", "2" og "1+2". Det vil si at bussens opprinnelige batteri er tilkoblet i posisjon 1, og blir benyttet til oppstart. Når bussen er i drift bytter man til 1+2 slik at begge batteribanker blir ladet, og i campingmodus velger man batteribank 2, slik at man likevel kan få start selv om forbruksbatteriene (bank 2) er helt utladet. Om 250 ah er nok er jeg litt usikker på, men det kommer vel mest an på hvor lenge man skal campe uten "landstrøm".

Når landstrømmen er tilkoblet sørger en lader for å fylle batteriene, og også da kan jeg velge hvilke batterier som skal lades ved hjelp av skillebryteren. Laderen har både vedlikeholdslading og boost funksjon, og lader opptil 30A på max.

220volt annlegget i bussen er fordelt på to kurser (en til kjøkken, og en til bad/stue/soverom) hver på 10A. Sikringsboksen inneholder også en jordfeilbryter. Som dere ser på bildet har vi to stikkontakter inn på sikingsboksen, en for hver kurs. Tanken er at disse plugges rett i kabeltrommelen når vi er tilkoblet landstrøm, og er plugget i inverteren ellers. Inverteren er foreløpig en rimelig sak fra Clas Ohlson, men jeg er usikker på om denne har kapasitet nok, og om den takler el motorer og delikat elektronikk som ladere ol. En mer påkostet inverter med justert sinuskurve blir nok innhandlet etterhvert.

Ellers kan jeg nevne at det meste av lys i bussen er 24v (mye 12volt spotter som er seriekoblet to og to). Det som er 220volt er lys på badet(lysrør), kjøleskap, tv/dvd og sikkert diverse kjøkkenapparater. Komfyr og vannvarmer går på gass, og varme håper jeg at den orginale Webastoen skal sørge for.

det eneste som er 12volt i bussen er et par bilstereoer, lyset i komfyren og et strømuttak/sigarettenner. Dette ordnes med en liten 24/12 volt omformer ved førerplassen.

Når det gjelder ferskvann, avløp og toalett har jeg allerede nevnt at vi velger å beholde det orginale toalettet i bussen med sine tanker og systemer, og dette forenkler en hel del. Vi trenger da bare tenke på ferskvann og avløp for gråvann. Vi har valgt å bruke 200 liters plastfat for begge deler, da ferskvannet ikke blir brukt til drikkevann uansett. Fra fesvannstanken går vannet til en Shurflo trykkvannspumpe (2 bar /11 liter pr minutt), videre skal vannet splittes i til kaldt og varmt vann. Vannvarmeren er ikke helt på plass ennå, men det blir en gassdrevet varmer av denne typen:

http://www.hyttetorget.no/getfile.php?mmfileid=7328417

Det blir totalt 3 vannuttak i bussen: kjøkken, dusj, og vask på bad. Dette er laget til med kobberrør og vanlige blandebatterier. Det er også et par kuleventiler i systemet, slik at det kan dreneres ved behov. I tillegg har toalettet det orginale uttaket, med kun kaldt vann.

Batterier/lader/inverter er plassert i fremre venstre lasteluke (på motsatt side av barnerommet) Vanntanker er plassert i bakre venstre lasterom. Kanskje ikke den beste forklaringen dette, så litt bilder får supplere... biggrin.gif

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

IPB bild

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
*Andreas   ByggetrÃ¥d om vÃ¥r Scania Classic 1990   16 May 2010, 10:52
Ewa HBV11   Härlig buss Andreas och välkommen till forumet. ...   16 May 2010, 10:58
HÃ¥kan HBV 179   :blomma: ser bra ut härligt med kreativa mänisk...   16 May 2010, 11:59
Kurre o Tina HBV 166   Hej Andreas ! :vink Mycket kul Ã¥ fÃ¥ se din...   16 May 2010, 17:26
*Lars B   Fint bygge!! :thumbup: Fick faktiskt nÃ¥...   16 May 2010, 20:44
*Andreas   Tusen takk for varm velkomst og for hyggelige lykk...   17 May 2010, 00:55
*Andreas   Som jeg nevnte tidligere ligger badet i bussen bak...   17 May 2010, 02:43
Göran HBV 222   Der hadde de tatt i bruk fremste lasterom som sen...   17 May 2010, 07:28
*Andreas   Kul att se dina fina bilder och beskrivning av by...   18 May 2010, 00:00
Tommy HBV 1   Hej Andreas. Jag tycker du skall göra en medlemsa...   17 May 2010, 12:33
*Lars B   Grett! :thumbup:   18 May 2010, 07:31
Kurre o Tina HBV 166   Hej igen :) Ser ju kalas bra ut :) Jag skall Ã¥ks...   18 May 2010, 11:30
Tom HBV168   Fantastikt rolig och intressant trÃ¥d! Kul att...   18 May 2010, 20:54
*Andreas   Takk for skryt :D :D Det er veldig inspirerende ...   22 May 2010, 23:18
*Andreas   Har blitt lite oppdateringer her i det siste... L...   30 May 2010, 00:54
Kurre o Tina HBV 166   Ser ut Ã¥ bli fin fint de där ,bra jobbat :) lä...   31 May 2010, 10:35
Carl-Eric Indianen HBV 9   Vilket toppen bygge det ser ut att bli,men man mÃ¥...   31 May 2010, 15:13
*Andreas   Ser ut Ã¥ bli fin fint de där ,bra jobbat :) lÃ...   1 Jun 2010, 23:51
*Andreas   Begynner Ã¥ bli langt mellom oppdateringene nÃ¥......   13 Jun 2010, 14:30
*Andreas   MÃ¥ jo prøve Ã¥ gjøre noe fornuftig siden det er...   13 Jun 2010, 23:06
Jonas HBV 152   Vad roligt det är att se byggprojektet! Det s...   17 Jun 2010, 20:18


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 15th May 2025 - 06:34
Designed from: InfinityStyles.com