![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
de senaste gångerna jag har startat min Scania har jag fått mata fram diesel med handpumpen. Den startar snällt och går som en klocla fram tills dess att filtrena är tomma. Jag hör ju tidigt att den börjar få luft i sig så då går jag och pumpar lite och sen går den som den skall. Problemet är att jag inte kan hitta läckan (för det måste det väl vara?) Jag har letat och lyst men det går inte........... några ideer om vad det kan bero på? Dieselpumpen är helt nyrenoverad och justerad. Jag är rädd för att det fryser i ledningen om den inte är 100 tät och det rinner tillbaks ....rätt eller fel? Mvh Mathias |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
I våras gjorde jag service på vår buss. Startade bussen och den gick fint. När vi sedan någon dag senare skulle köra iväg så verkade det vara lite luft i dieseln när den stått på tomgång en stund. Behövde inte manuellt pumpa diesel då. Bestämde oss för att köra ändå då vi längtade ut. Vi körde ca 6 mil till vårt delmål och därefter stod vi still 5-6 timmar. Gick sedan jättefint att starta, men efter mindre än en minut stannade motorn. Var bombsäker på att jag fått på filtrena OK, men kollade för säkerhets skull om det läckte något. Pumpade manuellt en stund och startade igen, samma visa. Pumpa igen o sen startade den o fortsatte att gå perfekt de 5 milen vi hade kvar till vårt slutmål.
Dagen efter skulle vi köra och då var det samma igen, igång mindre än en minut. Bestämde mig då för att skruva av filtrena och återmontera dem. Efter det har jag inte haft några problem. Så bombsäker på att de satt visade det sig att man kunde vara. Tyckte jag var ytterst noga vid bytet, men tydligen drog de i sig luft ändå så att dieseln rann tillbaka i tanken. Uppenbarligen blev det tätt runt packningarna vid andra försöket i alla fall. Har du varit på dina filter så kanske det är där det suger luft? Hoppas du får ordning på det snart! -------------------- |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
I våras gjorde jag service på vår buss. Startade bussen och den gick fint. När vi sedan någon dag senare skulle köra iväg så verkade det vara lite luft i dieseln när den stått på tomgång en stund. Behövde inte manuellt pumpa diesel då. Bestämde oss för att köra ändå då vi längtade ut. Vi körde ca 6 mil till vårt delmål och därefter stod vi still 5-6 timmar. Gick sedan jättefint att starta, men efter mindre än en minut stannade motorn. Var bombsäker på att jag fått på filtrena OK, men kollade för säkerhets skull om det läckte något. Pumpade manuellt en stund och startade igen, samma visa. Pumpa igen o sen startade den o fortsatte att gå perfekt de 5 milen vi hade kvar till vårt slutmål. Dagen efter skulle vi köra och då var det samma igen, igång mindre än en minut. Bestämde mig då för att skruva av filtrena och återmontera dem. Efter det har jag inte haft några problem. Så bombsäker på att de satt visade det sig att man kunde vara. Tyckte jag var ytterst noga vid bytet, men tydligen drog de i sig luft ändå så att dieseln rann tillbaka i tanken. Uppenbarligen blev det tätt runt packningarna vid andra försöket i alla fall. Har du varit på dina filter så kanske det är där det suger luft? Hoppas du får ordning på det snart! Hej igen, jag vet inte vad som hände men nog frös bränsleledningen för mig allt. Sannolikt har jag väl en massa vatten i tanken. För ca en månad sedan provade jag att starta bussen genom att koppla en dunk direkt till matarpumpen. Den startade direkt och jag lät den gå en stund innan jag stängde av. Nu har det blivit plusgrader och jag tänkte starta bussen och köra och tömma tanken på vatten mm så får jag inte igång den. Jag får fram disel från handpumpen till insprutningespumpen men den släpper inte ut en droppe till spridarna. Jag lossade insprutningsröret direkt på pumpen, men det kommer inget där heller. Axel och medbringare ser ut att sitta som det skall.... Kollade stoppen men den rör sig som den skall --- vad kan det vara för fel? Pumpen är nyrenoverad, alla element är bytta .... Ideer? Scania k112 dvs en ds 11 maskin sitter i..... Mvh Mathias |
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
Ideer?
Scania k112 dvs en ds 11 maskin sitter i..... Mvh Mathias [/quote] Hei Det hender at det samles "skit" i bunnen av diesletanken når den står lenge. Dette kan samle seg i sil i bunn av tank eller i filterglass under håndpumpen. Ofte kan det være nok å ta av filterglasset underhåndpumpen, det er et lite plastfilter inne i denne som går greit å skylle rent. Sjekk dette :-) ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th July 2025 - 20:17 |
Designed from: ![]() |