![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*jari |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 2 Registrerad: 17-March 10 Medlemsnummer: 1190 ![]() |
Hejsan.
Jag har ingen buss men skulle gärna vilja. Var ska man börja. Massa frågor som snurrar runt i huvudet ![]() Typ: Vad drar en buss per mil? Bensin motor eller diesel? Försäkrings kostnad? Tycker att Scania Vabis är fina, men hur är det med reservdelar till dom? Toa. mull eller spol, och var kan man tömma en spoltoa? Gas eller elspis, eller båda? Vad mer ska man tänka på?? Mvh: Jari |
![]() ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Hej
Jag tror du ska börja med att tänka ut vad du ska göra när du har buss. Ska du åka från camping till camping så kan du ha elspis, ska du göra som vanligt bussfolk och stanna när du känner för det ska du ha gasspis eller spritspis om du har gasolskräck. Bensin eller diesel? Snackar vi BUSS så är det diesel annars är det husbil om det inte är nån amerikansk variant som finns med törstig V8. Dom flesta bussar drar 2 - 2,5 lit/mil. Ska du hålla dig på större vägar kan du ha en fullängdsbuss på 12 -13 meter, är du sån som ska undersöka varenda traktorväg och enslig tjärn kanske du borde tänka till och skaffa nåt som är 8 -9 meter. Backkamera rekommenderas i det senare fallet, ibland kommer man till vägs ände och där fanns ingen vändplan.... ![]() ![]() Själv kör jag av ohejdad vana en gammal Volvo men det finns betydligt bättre tillgång på reservdelar till gamla Scania, tydligen gjordes det större serier av scaniareservdelar av nån anledning.... ![]() ![]() ![]() ![]() Dom allra flesta frågor som du har kan du hitta svar på här på forumet, använd sökfunktionen! |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th July 2025 - 18:44 |
Designed from: ![]() |