![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla. Jag har en Scania 145 -73 som upplever sin första vinter i min ägo. Igår var första gången det var -grader och i morse så stog bussen still där jag parkerade in min vänner igår så att säga.
Efter 45 min pillande och värmande med varmluftspistol så fick jag loss handbromsen. Nu till min fråga: Jag har bubbelburk på bussen. Hur mycket sprit ska det gå åt? jag har kört ca 200mil bara med det syns inte i burken. Vad är det som fryser först? Jag värmde på spärrventilen för jag antog att det var där felet satt. Men det kan ju ha tinat någon annanstans när bussen gått 1 tim på tomgång. Jag har 6 tryckluftstankar och luft i alla och inte särskilt mycket vatten i tankarna. Vad är det som fryser och vart sitter komponenterna på bussen.? Kan man göra något mer för att förhindra detta nästa gång utöver att ha sprit i bubbelburken och lufta tankarna? Tacksam för bra svar... //Nicklas |
![]() ![]() |
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
Finnes det en måte å tine bromsene på selv om man ikke kommer til med varmluftpistol.
Bussen er uten luft i belgene så det nytter ikke å krype under Jeg tenker på en form for induksjonsvarming av rør eller noe slikt ? :-) |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 10th July 2025 - 08:12 |
Designed from: ![]() |