Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Frusna bromsar.
*Nicklas A
inlägg 13 Dec 2009, 19:40
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883

Hej alla. Jag har en Scania 145 -73 som upplever sin första vinter i min ägo. Igår var första gången det var -grader och i morse så stog bussen still där jag parkerade in min vänner igår så att säga.
Efter 45 min pillande och värmande med varmluftspistol så fick jag loss handbromsen. Nu till min fråga:

Jag har bubbelburk på bussen. Hur mycket sprit ska det gå åt? jag har kört ca 200mil bara med det syns inte i burken.
Vad är det som fryser först? Jag värmde på spärrventilen för jag antog att det var där felet satt. Men det kan ju ha tinat någon annanstans när bussen gått 1 tim på tomgång.

Jag har 6 tryckluftstankar och luft i alla och inte särskilt mycket vatten i tankarna.

Vad är det som fryser och vart sitter komponenterna på bussen.?
Kan man göra något mer för att förhindra detta nästa gång utöver att ha sprit i bubbelburken och lufta tankarna?

Tacksam för bra svar... //Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Nicklas A
inlägg 10 Jan 2010, 20:46
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883

Hej igen. Jag känner att det är dag att ta upp den här tråden igen. Nu har bromsarna frusit igen.
Har inte gjort någonting sedan sist så jag har inte väntat mig förbättring.

Här har vi haft -25 grader och då lyckades jag ställa ut bussen och sen tog det 2 dagar innan jag fick loss allt så jag fick in den i garaget igen. Då han jag med att prova både fruset kylsystem så att dieselvärmaren inte kunde göra något för att vattnet inte cirkulerade, Propp i bränsleledningarna så motorn knappt gick att få liv i samt ett fruset batteri som jag köpte nytt i höstas...
Dock inget problem med bromsarna denna gång

Däremot efter att bussen stått inne några dagar i ett dragit garage så skulle jag köra ut den idag så satt bromsarna fast igen.
Nu har jag fått gnälla av mig lite så nu lite frågor.

Är det någon som har litteratur på bromssystemet och gärna resten av bussen så jag kan se hur luftens väg är mellan tankar och ventiler är.

I all ilska så passade jag på och plocka bort bubbelburken för lite noggrannare felsökning och konstaterade att insuget i bubbelburken jag igensatt så efter lite rengöring och renblåsning så tror jag att jag kan vara nått på vägen.
Jag passade också på att göra rent bubbelburken så att man kan se igenom den samt gjorde ett streck vid aktuell nivå så jag ser om det går åt någon sprit. Jag ser dock inga bubblor i burken, Hur tätt ska det bubbla?

Fortsättning följer. Jag måste ställa ut bussen imorgon så får jag se om jag får in den igen innan det blir mildväder.

Mvh Nicklas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 10th July 2025 - 11:36
Designed from: InfinityStyles.com