![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla. Jag har en Scania 145 -73 som upplever sin första vinter i min ägo. Igår var första gången det var -grader och i morse så stog bussen still där jag parkerade in min vänner igår så att säga.
Efter 45 min pillande och värmande med varmluftspistol så fick jag loss handbromsen. Nu till min fråga: Jag har bubbelburk på bussen. Hur mycket sprit ska det gå åt? jag har kört ca 200mil bara med det syns inte i burken. Vad är det som fryser först? Jag värmde på spärrventilen för jag antog att det var där felet satt. Men det kan ju ha tinat någon annanstans när bussen gått 1 tim på tomgång. Jag har 6 tryckluftstankar och luft i alla och inte särskilt mycket vatten i tankarna. Vad är det som fryser och vart sitter komponenterna på bussen.? Kan man göra något mer för att förhindra detta nästa gång utöver att ha sprit i bubbelburken och lufta tankarna? Tacksam för bra svar... //Nicklas |
![]() ![]() |
Charsten HBV 21 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Scania har bubbelburk, Mercedes har spritinjektor, något man kan göra för att skynda på är att lossa matarledningen från kompressorn och hälla i sprit där, då får man en rejäl dos rakt ut i systemet.
Normalt är väl att burken blir tom på ca. 3 - 4 dagar. Felet man gör är att vänta för länge med att hälla sprit i behållaren då kylan kommer, den skall helst fyllas hela året, då fryser det aldrig. //Charsten -------------------- Mercedesåkare
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 10th July 2025 - 11:56 |
Designed from: ![]() |