Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| *Nicklas A |
13 Dec 2009, 19:40
Inlägg
#1
|
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Hej alla. Jag har en Scania 145 -73 som upplever sin första vinter i min ägo. Igår var första gången det var -grader och i morse så stog bussen still där jag parkerade in min vänner igår så att säga.
Efter 45 min pillande och värmande med varmluftspistol så fick jag loss handbromsen. Nu till min fråga: Jag har bubbelburk på bussen. Hur mycket sprit ska det gå åt? jag har kört ca 200mil bara med det syns inte i burken. Vad är det som fryser först? Jag värmde på spärrventilen för jag antog att det var där felet satt. Men det kan ju ha tinat någon annanstans när bussen gått 1 tim på tomgång. Jag har 6 tryckluftstankar och luft i alla och inte särskilt mycket vatten i tankarna. Vad är det som fryser och vart sitter komponenterna på bussen.? Kan man göra något mer för att förhindra detta nästa gång utöver att ha sprit i bubbelburken och lufta tankarna? Tacksam för bra svar... //Nicklas |
![]() ![]() |
| Tommy HBV 1 |
14 Dec 2009, 08:59
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Nicklas
Det du skriver det syns inte i burken? är det att det syns ingen skillnad sen start eller är det att allt är borta? Annars så är det det vanligaste att det fryser i backventilen mellan våt tank och kompressor. Det märker man på att säkerhetsventilen löse och det blir ett satans ljud. Vad fick du upp för tryck på manometrarna? avlastade kompressorn? Slocknade lampan för spärrventilen? Många frågor. Om det var så att inte handbromsen släpte så var det troligen skyddsventilen till den tanken som frusit. Den har till uppgift att släppa fram luft till den tanken när alla andra är fyllda. Du skall inte kunna flytta fordonet förrän du har fullgod broms. Du skriver att det var luft i alla tankar men hur mycket tryck? Handbromsen släpper först vid ca 6 kg När det gäller bubbelburken så är det viktigt att den tätar ordentligt mot hållaren. det skall bubbla i den när kompressorn laddar, den suger i sig ångorna från metanolen som är i den. Man justerar sugförmågan med filtrena som sitter innanför den fyrkantiga luckan på kompressorns sida, det är som en stor sockerbit. ju tätare dett är ju mera sprit sugs igenom burken. Många gånger så är det tomt i hållaren och då tar inte kompressorn någon sprit alls. Det Karl Albin skriver tror jag är funktionen till en sprit injektor? den pyttsar in en dos varge gång kompressorn avlastar. Ingen bubbelburk alltså. Tommy HBV 1 |
*Nicklas A Frusna bromsar. 13 Dec 2009, 19:40
LenaHBV72 På min gamla buss som hade plåtburken fanns de... 14 Dec 2009, 06:21
Charsten Hjulia HBV21 Scania har bubbelburk, Mercedes har spritinjektor,... 14 Dec 2009, 09:40
*Nicklas A Hej alla. Tack för bra svar och jag ska försöka... 14 Dec 2009, 18:47
Charsten Hjulia HBV21 PÃ¥ kompressorn skall det sitta en fyrkantig brick... 14 Dec 2009, 23:21
*Nicklas A Hej igen. Jag känner att det är dag att ta upp d... 10 Jan 2010, 20:46
Bertil HBV30 Hej!
I samma forum finns en tråd med rubriken... 11 Jan 2010, 18:58 
*Tomsa
Hej!
I samma forum finns en tråd med rubrike... 1 Feb 2010, 19:50 
*Tomsa
Hej!
I samma forum finns en tråd med rubrik... 8 Feb 2010, 02:26
*Nicklas A Hej Tomsa. Jag försökte maila dig men det kanske... 1 Feb 2010, 21:46
*Tomsa Finnes det en måte å tine bromsene på selv om m... 2 Feb 2010, 08:23 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 11th November 2025 - 09:31 |
| Designed from: |