![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej,
de senaste gångerna jag har startat min Scania har jag fått mata fram diesel med handpumpen. Den startar snällt och går som en klocla fram tills dess att filtrena är tomma. Jag hör ju tidigt att den börjar få luft i sig så då går jag och pumpar lite och sen går den som den skall. Problemet är att jag inte kan hitta läckan (för det måste det väl vara?) Jag har letat och lyst men det går inte........... några ideer om vad det kan bero på? Dieselpumpen är helt nyrenoverad och justerad. Jag är rädd för att det fryser i ledningen om den inte är 100 tät och det rinner tillbaks ....rätt eller fel? Mvh Mathias |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Mathias.
Det vanligaste felet är at det är slangarna mellan ram och motor som läcker. Är det av den typen som är av stålbundenslang. Då kan du såga upp pressningen försiktigt ocoh dra av slangen för att sedan montera på en vanlig bränsleslang med slanklämma. (Det är ju att föredra en riktig stålslang för brandrisk och som nötnings skydd.) Ett annat vanligt fel är att gummipackningen eller kopparpakningarna vid förfiltret läcker. Även anslutningen vid tanken kan det vara ett bekymmer med sitter det aluminium packningar mellan banjoskrven och sug röret så uppstår det galvaniskt element och aluminimen försvinner och pumpen suger luft. Det kan även hända att röret mellan tanken och motorn är sönder rostat under någon gummiklämma. brukar aldrig synas förrän man tar i röret och då går det i stort sett av innuti klämman. Kolla även handpumpen så att den inte är sliten och att den tätar när du skruvar till den. (dt gäller den gammla typen som är skruvad i pumpstången. Suger den luft så behöver du aldrig leta läcka efter handpumpen på trycksidan för då skulle du få ett diesel läckag. Det kan inte frysa i diesel ledningen Tommy |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#3
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Hej Tommy och tack -
Det vanligaste felet är at det är slangarna mellan ram och motor som läcker. Är det av den typen som är av stålbundenslang. Då kan du såga upp pressningen försiktigt ocoh dra av slangen för att sedan montera på en vanlig bränsleslang med slanklämma. (Det är ju att föredra en riktig stålslang för brandrisk och som nötnings skydd.) Är det inte enklast att köpe en ny slang? [b]Ett annat vanligt fel är att gummipackningen eller kopparpakningarna vid förfiltret läcker. Alla är bytta.... Även anslutningen vid tanken kan det vara ett bekymmer med sitter det aluminium packningar mellan banjoskrven och sug röret så uppstår det galvaniskt element och aluminimen försvinner och pumpen suger luft. Urk, det låter jobbigt....men borde det inte innebära att den alltid suger luft? Mitt problem är ju att dieseln rinner tillbaks när den står..... Det kan även hända att röret mellan tanken och motorn är sönder rostat under någon gummiklämma. brukar aldrig synas förrän man tar i röret och då går det i stort sett av innuti klämman. Sökt men inte funnit... Kolla även handpumpen så att den inte är sliten och att den tätar när du skruvar till den. (dt gäller den gammla typen som är skruvad i pumpstången. [b] bytt.... Suger den luft så behöver du aldrig leta läcka efter handpumpen på trycksidan för då skulle du få ett diesel läckag. Det kan inte frysa i diesel ledningen Tommy [/quote] |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th July 2025 - 21:23 |
Designed from: ![]() |