Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Värme till bodel, Värmeväxlare eller kranar?
HÃ¥kan HBV12
inlägg 16 Apr 2005, 17:31
Inlägg #1


Oregistrerad









Just kommit tillbaka från fyra sagolika dagar i Ramundberget. Några minus på nätterna och 10-15 plus på dagarna var lätt att hantera cool.gif , men nu funderar jag på hur jag ska bygga vidare på bussen. Fotogenkamin duger vid såna här tillfällen, men räcker inte långt när det blir kallare. I bussen har jag en 24kW Eberspächer. Mycket effektiv, men antagligen i häftigaste laget om man ska använda den permanent. Dessutom är den hopkopplad med bussmotorn och, gissar jag, kokar om jag minskar vattenvolymen den ska hantera.
Frågor:
Kan jag använda den värmaren i ett system där jag shuntat bort motordelen? Eller måste jag bygga ett system med värmeväxlare? Är värmaren för stor?
Jag vill ha dieselvärmare, för att slippa besiktningskrav. Är fotogenvärmare (som båtägarna använder) ett alternativ?
Är ett separat luftvärmesystem också tänkbart?
Välkomnar alla åsikter! love-smiley-024.gif
HÃ¥kanJ
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Frank HBV61
inlägg 17 Apr 2005, 10:00
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 305
Registrerad: 21-November 04
Från: PÃ¥ryd (Kalmar)
Medlemsnummer: 4



Hej HÃ¥kan!
OJ !! en 24kw shockkk!.gif
Jag kör oxå helt gasolfritt, uppvärmningen sker med 3 olika system, oberoende av varandra.
1. Vattenburen WEBASTO som värmer upp hela kylsystemet/VVB(30lit.). I bussen sitter de gamla vattenburna fläkterna kvar, så att man kan 'finjustera' värmefördelningen med hjälp av fläkthastigheten. Nackdel: Det tar ca 1 tim. att värma upp bodelen om det är minus ute.
2. För att kompensera denna nackdel, så finns det en luftburen WEBASTO; det går mycket snabbare att värma luft än vatten, så jag använder luftvärmaren för att få det varmt fortast möjligt, sedan får vattensystemet överta.
3. Men WEBASTO-drift kostar batteriström, och då kommer båtkaminen in i spelet. Den drivs med diesel ur en separat tank (vilket innebär att man kan fylla på med avgiftsfri diesel, om den finns, i Norge t.ex.), och har en effekt på 9kw, vilket håller långt.

År 2000 var jag i Røros på vintermarknaden, med motorvärmaren(el) inkopplat, varmluftsWEBASTO'n och dieselkaminen igång på full effekt, och hade +20 inne, vid -35 utetemp.
I tillägg har jag en flyttbar fotogenkamin (katalytmodell) som kan hjälpa till att värma upp om så behövs.
Har man tillgång till 220V är det ju alltid bra att ha elfläktar tillgängligt oxå.... wink.gif

Lycka till med funderingarna thumbs.gif !!

Ha en fortsatt trevlig söndag.

Mvh
Frank


--------------------
"Reservsmålänningen" Frank HBV 61
med ' Bullerjaan ' Volvo B57
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 24th September 2025 - 16:22
Designed from: InfinityStyles.com