Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Hur tolkar man bromsprotokollet?
Börje HBV216
inlägg 18 Nov 2009, 17:38
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Kan någon tolka mitt bromsprotokoll?

Ja då kan man dra en suck av lättnad. Bussen klarade besiktningen igår med blankt papper igen. Det blev ju lite stirrigt när man plötsligt fick brev från Transportstyrelsen om ändrade besiktningsperioder (12 mån) för veteranfordon som väger över 3,5 ton.
Min ordinarie inställelse skulle ha varit i lugn och ro tillsammans med vårblommorna i maj enligt tidigare 2 års intervall som nu ändrades (som för många andra) med en deadline den 3 december i år! Ett djäkla sätt, men nu är det gjort.

Men jag ska försöka ta mig i kragen och besiktiga i förtid näst år - någon gång igen under sommarhalvåret för att slippa hålla på med det här i november varje år. Det rullar ju i 12 månadersperioder från senaste besiktning.

Gubbarna på bilprovningen var trevliga och justa och dom tyckte jag skulle vara jättenöjd med bussen, speciellt bromsarna.
När jag kom hem och försökte förstå protokollet från bromskontrollen så fattade jag ingenting.

Kan någon hjälpa mig att förstå vilka värden som är viktiga att hålla koll på och var man eventuellt ser att det börjar bli dåligt…

Total bromskraft: 111,4 kN -Vad är det för siffra????
Beräknat retardation: 7,4 m/s -Summerat resultat????

Bifogad bild

Tacksam för lite upplysning i höstmörkret.


Börje HBV 216 hmm.gif






User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Torleif HBV87
inlägg 26 Nov 2009, 16:12
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 293
Registrerad: 5-September 05
Medlemsnummer: 58



Ja, jag har också funderat en del när det gäller siffrorna i protokollet för bromskontrollen.
Speciellt då jag fick bakläxa på att bromsverkan på ena bakhjulet var ojämn och pulserande. Efter att ha bytt hela bromstrumman två gånger verkar det ha löst sig och besiktningen har gått bra de två senaste åren. Det finns tydligen gränsvärden för det också.
Enheten för retardationen m/s2 ( alltså ej m/s ) förefaller ju till en början lite mystisk. När man pratar om bromsar tänker man ju genast på bromssträckor och då passar ju meter bra. Men i det här fallet innebär ju ett högre värde bättre bromasr och alltså en kortare bromssträcka. Det måste alltså vara fråga om något annat.
Enligt Bertil får man värdet genom att dividera bromskraften med vikten. I exemplet alltså 111,4/15=7,4267.
Vi har då delat enheten kN med ton, eller N med kg efter division av båda med 1000. Men enligt definition är ju N=kg x m / s2. Delar vi detta med kg återstår m/s2 och vips har vi enheten för retardation, eller man kanske då ska säga omvänd acceleration om man tänker på hur Newton definieras.

Torleif
HBV87
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 9th July 2025 - 21:38
Designed from: InfinityStyles.com