![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Ingemar HBV 217 |
![]()
Inlägg
#1
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 11 Registrerad: 4-November 09 Medlemsnummer: 1152 ![]() |
Hej HBVänner,
Nu har den gamla fått lite lugn och ro efter en intensiv säsong. Plötsligt har hon blivit svårstartad och det känns som om det hade med den kallare temperaturen att göra. Kollar i böckerna efter köldstart men blir inte mkt klokare. Antar att detta sker med automatik på en buss som alltid bott i norrland. Köldstartarmen verkar vara kopplad till samma stag som avgasbromsen. Har dessa samband? (Vi hade bekymmer med kärvande avgasbroms i Norge tidigare i år). Vad annars kan vi kolla för att få henne att starta lättare? Tacksam om någon har synpunkter! Ingemar 217 |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Ingemar.
Avgasbromsen och köldstarten har inget samband direkt. Det som har samband med avgasbromsen är stoppreglaget. På äldre maskiner (som är mycket bättre) så slår det även av bränslepumpen vid avgasbroms. Reglaget till stoppen sitter i bakändan av pumpen där även stoppvieren sitter. Köldstarten sitter i framändan av pumpen och är en liten knapp att trycka in (om det är en CAV pump) eller en liten pigg att vika åt sidan (om det är en Boschpump). Det som händer när du aktiverar köldstarten är att reglerstången i pumpen (den som fastställer bränslemängden till spridarna) går lite längre så att motorn får lite mera disel vid start. Skulle din avgasbroms ha djävlats i sommar så kan det vara orsaken att stången inte får röra sig fritt. Det kan faktiskt vara så att inte reglaget till stoppen får gå till sitt rätta läge och då stryps diseltillförselen. Var bussen kanske lite slöare än normalt? Koppla loss staget till luftcylinderen till avgasbromsen och se till att du har ett spel på ca 2mm till stoppet på stoppviern vid pumpen. Prova sedan att starta. Det vanligaste felet är att fjädern i luftkolven går av eller att det blir skit i cylindern så att den inte återgår till ändläge. Sist och inte minst en Scania Vabis behöver aldrig använda köldstart förrän under -28 grader c Lycka till eller hör av dig. Tommy HBV1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 12th July 2025 - 07:15 |
Designed from: ![]() |