![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Hej alla Husbussens vänner!
Jag behöver lite hjälp och rÃ¥d. Jag har en Volvo B5860 av 1972 Ã¥rs modell och motorn är en THD100. Jag har fÃ¥tt ett missljud i styrservon när jag startar om det är lite kallt, är det under nollan sÃ¥ kommer ljudet vid start. Det lÃ¥ter som ett morrande eller som en gammal spÃ¥rvagn… Det pÃ¥gÃ¥r en dryg minut men sen tystnar det och tynar bort. Belastar jag servon genom att vrida pÃ¥ ratten under missljudet sÃ¥ ändrar ljudet karaktär och frekvens, och i ratten känns vibrationer som stämmer överens med ljudets förändring. (Lätt beröring av ratten) Jag märkte det här redan förra hösten men jag körde knappt nÃ¥got under vinter och pÃ¥ vÃ¥ren och med varmare temperatur sÃ¥ var det borta. Jag har kört hela sommaren och inte ett ljud, sÃ¥ jag förträngde att det fanns ett ljud förra Ã¥ret. Glad var jag dÃ¥ – men förstod inte sambandet med temperatur tills nu, när det nu kom tillbaka. För det verkar vara ett tydligt samband… Är det nÃ¥gon som känner igen det här? Kan man leva med ljudet, det är ju inte sÃ¥ ofta man kör i minusgrader och ljudet försvinner ju efter en stund. Servon fungerar i övrigt och oljan ser röd och fin ut. Filtret bytes förra Ã¥ret i förebyggande syfte. Under â€min tid†med bussen har jag inte hamnat i nÃ¥gon situation där jag kan ha överhettat pumpen. Ibland när jag är under bussen fÃ¥r jag för mig att styrväxeln är lite fuktig. Som vid läckage men jag behöver inte fylla pÃ¥ olja… Missljud tyder ju pÃ¥ att nÃ¥got är fel men hur ser sjukdomsförloppet ut. GÃ¥r det fort utför sÃ¥ att servon lägger av snabbt och plötsligt ELLER är det utdragen historia… Finns det nÃ¥got sätt att fixa det här ELLER är det bara byta pump som gäller. Med risk för att jag framstÃ¥r som en ……… ber jag är tacksamt om rÃ¥d och tips! Börje HBV 216 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 16:58 |
Designed from: ![]() |