Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Morrande servo, Tacksam för tips
Börje HBV216
inlägg 6 Nov 2009, 20:22
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138

Hej alla Husbussens vänner!

Jag behöver lite hjälp och råd. Jag har en Volvo B5860 av 1972 års modell och motorn är en THD100.

Jag har fått ett missljud i styrservon när jag startar om det är lite kallt, är det under nollan så kommer ljudet vid start. Det låter som ett morrande eller som en gammal spårvagn…
Det pågår en dryg minut men sen tystnar det och tynar bort. Belastar jag servon genom att vrida på ratten under missljudet så ändrar ljudet karaktär och frekvens, och i ratten känns vibrationer som stämmer överens med ljudets förändring. (Lätt beröring av ratten)

Jag märkte det här redan förra hösten men jag körde knappt något under vinter och på våren och med varmare temperatur så var det borta. Jag har kört hela sommaren och inte ett ljud, så jag förträngde att det fanns ett ljud förra året. Glad var jag då – men förstod inte sambandet med temperatur tills nu, när det nu kom tillbaka. För det verkar vara ett tydligt samband…

Är det någon som känner igen det här? Kan man leva med ljudet, det är ju inte så ofta man kör
i minusgrader och ljudet försvinner ju efter en stund. Servon fungerar i övrigt och oljan ser röd och fin ut. Filtret bytes förra året i förebyggande syfte.

Under â€min tid†med bussen har jag inte hamnat i nÃ¥gon situation där jag kan ha överhettat pumpen. Ibland när jag är under bussen fÃ¥r jag för mig att styrväxeln är lite fuktig. Som vid läckage men jag behöver inte fylla pÃ¥ olja…

Missljud tyder ju på att något är fel men hur ser sjukdomsförloppet ut. Går det fort utför
så att servon lägger av snabbt och plötsligt ELLER är det utdragen historia…
Finns det något sätt att fixa det här ELLER är det bara byta pump som gäller.

Med risk för att jag framstår som en ……… ber jag är tacksamt om råd och tips!

Börje
HBV 216

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 16:58
Designed from: InfinityStyles.com